Vitamin
OMEGA

Omega 3

Omega 3

Omega 3 Nedir?

Omega 3, bir çok kişi tarafından sadece balıklarda olduğu düşünülen ancak sebzelerden de edebildiğimiz vücudumuz tarafından üretilmeyen, dışarıdan almamamız gereken bir yağ asididir. Omega 3 yağ asidi hücre, kas, sinir ve tüm organlarımız açısından çok önemli olan kritik bir besindir. Hücrelerin yaşamı ve onarımı açısından oldukça önemlidir. Vücudumuz için elzem olan omega 3 yağı aslında 3 farklı yağın birleşimidir ve 3 denmesinin sebebi de budur. Bu 3 yağ aynı zamanda N-3 yağ asitleri (çoklu doymamış yağ asitleridir (PUFA)) olarak da bilinir ve EPA, DHA ve ALA olarak adlandırılırlar. Balıklardan elde edilen omegalarda ALA oranı düşükken besinlerden elde edilen omegalarda ALA oranı daha yüksektir.

EPA; Eikozapentaenoik Asit (Çoklu doymamış yağ asidi)
DHA; Dokosaheksaenoik Asit (Çoklu doymamış yağ asidi)
ALA; Alfa Linoleik Asit (Çoklu doymamış yağ asidi – Bitki yağlarında olur)

Naturbes-Omega

Naturbes Omega İçinde Omega 3-5-6-7-9 ve 11 (Cod Liver Oil) Bulunmaktadır. Naturbes Omega Sadece Eczanelerde Satılır.

Omega 3 Balık Yağının Tarihi

Tarihsel olarak baktığımızda insanlar tarafından doğal yollardan alınan omega 3 tüketimi son 100 yılda %80 oranında azalmıştır. Ancak 1972 yılından itibaren Dr. Bang ve Dyerberg tarafından yapılan çalışmalar hız kazanmış ve omega 3’ün kolesterol LDL ve trigliserid seviyelerini düşürdüğünü kanıtlamıştır. Bu faydaları ise omega 3’ün kullanımını ve önemini yeniden arttırmıştır.

Omega 3’ün Faydaları

Güvenilir bir çok kaynak ve konusunda uzman bilim insanlarının ortak görüşte birleştiği bir konu varsa oda omega 3’ün faydalarının saymakla bitmeyeceğidir.

Protelan Reklam

Protelan Kalorisi Kısıtlanmış Öğün Yerini Alan Gıda - Zayıflama Ürünü

Beyin ve kalp sağlığı için haftada iki porsiyon balık yenilmesi tavsiye edilmektedir. Omega 3’ün faydalarından bazıları

  • Beyin ve eklem fonksiyonunu güçlendirir.
  • Depresyonda oldukça etkilidir.
  • Dopamin ve Serotonin seviyesini artırdığı için saldırganlığı azalttığı bilinmektedir.
  • Kanser riskini azaltabilir. (Özellikle göğüs, akciğer, yumurtalık ve kalın bağırsak kanserleri için)
  • Kalp hastalıklarında yardımcıdır.
  • Kalpteki ritim bozukluklarında etkilidir.
  • Tansiyon düşmesini sağlar.
  • Ateroskleroz dediğimiz damar sertliklerinde oldukça faydalıdır. Damar iç çeperinde plak oluşumunu engeller.
  • Bağışıklık sistemini korur.
  • Göz retinası, deri ve sperm hücrelerinin yapısında bulunur. Göz kurumasını ve makula hastalıklarını önler. Glokom hastalığında da etkilidir. Hindistan’da 2015 yılında sürekli bilgisayar kullanan 456 kişilerde göz kurumasını önlediği ispat edilmiştir.
  • Trigliserid, LDL, kolesterolün düşmesine yardımcı olur.
  • HDL (iyi kolesterol) seviyesini artırır.
  • Tip 2 şeker hastalığında oldukça etkilidir.
  • İltihaplarda çok etkilidir.
  • Sporcuların kas yapımında yağ kaybı ile ilgili yararlar sağlar.
  • Hafızayı ve belleği güçlendirir. Demans (Bunama) ve Alzheimer’da etkilidir.
  • Kan pıhtılaşmasını kontrol etmek ve beyin zarlarını oluşturmaktan sorumludur.
  • Artrit ve artrozlarda çok etkilidir.
  • Ani ölümü azaltır.
  • Lupus, Psoriazis (Sedef) ve egzama gibi deri hastalıklarını kontrol etmeye yardımcı olur.
  • Sperm kalitesini artırır.
  • Romatoid artritte oldukça etkilidir. Buradaki enflamasyon, ödemi, eklem tutukluğunu azaltır.
  • En önemli besin takviyesidir.

Omega 3’ün Diğer Faydaları

Kalp hastalıklarından depresyona, bebek gelişiminden astıma kadar birçok hastalıkta inanılmaz ve çok önemli bir besin takviyesidir. Örnek yeteri kadar DHA alamazsak göz hastalıkları, unutkanlık gibi sorunlar başlar. DHA özellikle keskin görmemizi sağlayan gözün makula tabakasının bozulmasını önler. Gözün makulası bozulursa keskin görmemiz bozulur ve gece körlüklerine neden olur. Gözümüzün retinasında %60 DHA vardır. Ayrıca Beynimizin %60’ı yağdır ve bu yağın %40’ı DHA dır. Bebeklerde beynin gelişimi omega 3’e bağlıdır. Çocuk beyin yapısının gelişmesini 5-6 yaşlarında tamamlar. Bu sebepledir ki doktorlar emzirme döneminde bolca balık yenmesini veya omega 3 takviyelerini tavsiye eder. Aynı şekilde emzirme sonrasındaki dönemde çocukları balık yağı şuruplarının içirilmesinin tavsiye edilmeside bundandır. Annelerin balık ye hafızan çalışsın kelimesini hep söylemesi boşuna değildir.

Omega 3 vücudunuzun ürettiği Dopamin sentezini artırır. Dopamin beynimiz için en önemli salgılardan biridir. Ayrıca; omega 3 EPA ve omega 3 DHA akıl sağılığımızı korur. Sıkıntı ve Üzüntümüzü gideren Serotonin salgılanmasını sağlar. Oregon Sağlık ve Bilim Üniversitesinde yapılan bir çalışmada çocuklarda gelişebilen dikkat bozukluğu ve hiper aktivitesinde oldukça etkili olduğu gösterilmiştir.

Kolesterol

İnsan sağlığını doymuş yağ asitleri (Margarin, tereyağı, krema, kırmızı et gibi) olumsuz etkilerken, doymamış yağ asitleri olumlu etkiler. Çünkü doymuş yağ asitleri kanımızdaki kolesterolü ve trigliserid’i yükseltirken, doymamış yağ asitleri (Omega 3 balık yağı gibi) kolesterol ve trigliserid’i düşürür. Bunu daha iyi anlamak için aslında kolesterolü bilmek gereklidir.

Kolesterol vücudumuzun doğal bir maddesidir. Kolesterol ’ün %75 kanda bulunur. Vücudumuzdaki kolesterol karaciğer tarafından üretilmektedir. Vücudumuzda üretilenin dışında %25 kolesterol ise dışarıdan yediğimiz yiyeceklerden alınır. Kolesterol hücre zarlarını korur ve birçok hormon sentezinde rol alır. Vücudumuzdaki kolesterol seviyesi oldukça önemlidir. Çünkü bu seviye artarsa damar cidarlarını bozmaya, devamında ise damarlarda pıhtı birikimine neden olur. Sonraki aşamada ise kötü kolesterol denilen (LDL) ve kanda bulunan alyuvarlarla birlikte damar çapını darlaştırır. Yüksek kolesterolün kalp krizi ve beyine pıhtı atmak gibi sorunlar yaratmasının altında da bu sebep yatar. LDL’nin kandaki seviyesi en fazla 100 mg/dl olmalıdır. Bunun yanında bir de iyi kolesterol denilen HDL’de vardır. İyi kolesterol, kötü kolesterolün aksine damardaki pıhtı birikimin önüne geçerken kanın pıhtılaşmasını da arttırır. Kolesterolün vücudumuz için önemini anladıktan sonra omega 3’ün bu konuda nasıl daha faydalı olduğunu anlamamız kolaylaşmıştır. Omega yağ asitleri vücuttaki kötü kolesterol oranını düşürürken kalp ve damar sağlığı açısından faydalı olan iyi kolesterolü yükseltmektedir.

Bilimsel çalışmalardan bazıları Omega 3 balık yağının Kalp krizini önlediğini göstermiştir. Omega 3 balık yağı ile yapılan bir çalışma 1982 başlamış ve 11 yıl sürmüştür. JAMA dergisinde 1998 yılında da yayınlanmıştır. (Fish consumption and risk of sudden cardiac death)

Ne Kadar Omega 3 Tüketilmelidir?

Doktorunuz aksini söylemedikçe, günlük alınması gereken Omega-3 miktarı yetişkinlerde 1000-1500 mg olmalıdır. FDA (Amerikan İlaç ve Gıda Birliği) Omega 3 balık yağının günlük 3.000 mg dan fazlasının alınmamasını belirtmiştir. Ancak önemli bir faktör vardır, kan pıhtılaşmasını önleyen Kumadin, Aspirin, Plavix, Advil, Brufen gibi ilaçlar alınırken Omega 3 alımının kısıtlı olması gerekmektedir. Günlük omega 3 gereksiniminin tam olarak hesaplanmasında cinsiyet, yaş, hastalık, gebelik gibi unsurlarında dikkate alınması gerekmektedir. Örneğin hamilelikte son üç ayda 2.7 gram omega 3 alınmasının düşük riskini azalttığını ortaya konmuştur. Karaciğer yağlanması, insülin direnci ve obezite azaltılması konularında etkili bir tedavi yöntemi olarak kullanılmaktadır.  Koroner kalp hastalıklarında EPA ve DHA olarak günde 1 gram olarak önerilmektedir.

Nelerde Omega 3 Bulunur?

EPA ve DHA:
Anne sütünde bol miktarda DHA vardır. Ayrıca; Yabani somon balığı, Ringa balığı, hamsi balığı, uskumru balığı, kedi balığı, tuna balığı, sardalye balığı, kürek balığı ve diğer yağlı balıklar, kril yağı, yengeç, karides, ıstakoz, midye, istiridye, Morina balığı karaciğeri yağı, algea yağı

ALA:
Bazı tohum ve Yapraklı sebzeler de ceviz yağı, keten tohumu yağı, soya fasulyesi yağı reyhan, soğan, ıspanak, Brokoli, Brüksel lahanası, kanola yağı, Chia tohumu yağı, Ispanak) Tofu, yoğurt ve yumurta da vardır.

İlginizi Çekebilir: En İyi Omega 3 Kaynağı 12 Gıda

En İyi Omega 3 Takviyesi

Eğer omega 3 içeren gıdalardan yeteri kadar tüketmiyorsanız dışarıdan omega takviyesi almanız gereklidir. Eczanelerde bir çok farklı marka ve fiyatta ürün bulmak mümkündür. Bu kadar çeşitlilik ise ister istemez insanda kafa karışıklılığına sebep verir. Kafa karışıklığını en aza indirip tercih yapmanızı kolaylaştırmak için aşağıdaki kriterleri baz almak gereklidir.

  • Gerekli bakanlıklardan üretim veya ithalat izinlerinin olduğundan kesinlikle emin olun.
  • Ürün servis miktarındaki Omega 3 oranın günlük 1000 mg ve üzerinde olmalıdır. (Ürün içeriğindeki EPA/DHA/ALA oranlarını toplayın)
  • Trigliserid formda olduğundan emin olun. Etil ester formda olan omega 3’lerin vücut tarafından emilimi oldukça düşüktür. Youtube‘da Bu konuda özellikle köpük bardak ile yapılan testlerin aslında bir kandırmaca olduğu ile ilgili bir çok videoya ulaşabilirsiniz.
  • Ağır metallerden arındırılmış (Civa, Arsenik, Kadyum gibi) olduğundan emin olmak için gerekli analiz belgelerinin olup olmadığını kontrol edin.
  • ISO, GMP gibi üretim standartlarına sahip olup olmadığını kontrol edin.

 

Yorumları Oku ve Sende Yorum Yap

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Vitasmin Enerjiniz Hic Bitmesin
To Top