SAĞLIKLI YAŞAM

Kazein Proteini

Kazein Proteini

Kazein Proteini Nedir?

Kazein Proteini, whey protein gibi süt tozundan elde edilerek bir protein çeşididir. Sütteki proteinin büyük çoğunluğu kazeinden oluşur. Kazein proteinleri yoğun glutamine amino asitleri de içerir. Bir diğer süt proteini olan kazeinin en önemli özelliği Whey proteine oranla vücut tarafından çok daha yavaş emilmesidir.

Kazein proteini büyük moleküller şeklindedir; fosfor, kalsiyum ve aminoasitler bakımında oldukça zengindir.

Naturbes-Omega

Naturbes Omega İçinde Omega 3-5-6-7-9 ve 11 (Cod Liver Oil) Bulunmaktadır. Naturbes Omega Sadece Eczanelerde Satılır.

Kazein proteini Amino asitler bakımında oldukça zengindir ve amino asit profili bakımından Whey proteine benzerdir. Yani kas proteini sentezi için gerekli olan bütün amino asitler Kazein proteinin de mevcuttur.

Kazein Proteinin Faydaları?

Kazein proteininin bazı faydaları, günde 20 gram kadar az miktarda gösterilmiştir. Ağırlık terbiye ile vücut kompozisyonunu iyileştirmek için günlük vücut ağırlığı başına 2,2 pound başına 1,5 gram kazein proteini etkili olmuştur. Tokluk süresini uzatır. Kazein proteini çok yavaş sindirilen bir proteindir. Amino asit yönünden oldukça zengin bir kaynaktır. Kazeindeki amino asit içerikleri elzem amino asit yönünden de zengindir ve bunlar kas protein sentezinden sorumludurlar. Kazeinin sindirilmesi 7-8 saat sürdüğü için kana karışma süresi Whey proteine göre daha uzundur. Bu yüzden uzun süre tokluk sağlar. Bu alanda yapılan bazı araştırmalarda, protein tozu olarak yarı yarıya kazein ve whey protein tozu kullanmanın, yoğun ağırlık egzersizi yapanlarda kas gelişiminin bu protein tozlarının aynı anda kullanıldığında daha hızlı olduğu tokluk hissi ve daha faydalı olduğu belirlenmiş.

Protelan Reklam

Protelan Kalorisi Kısıtlanmış Öğün Yerini Alan Gıda - Zayıflama Ürünü

Şişmanlık ve Kazein Proteini

Sütteki ana protein olan kazein, iştah, kalori yakma ve vücut kompozisyonu üzerindeki etkisinden dolayı kilo kaybına yardımcı olabilir. Kontrollü bir çalışmada, kilolu kadınlar dört ay boyunca kazein veya soya proteinden yapılan üç günlük sallanmayı içeren düşük kalorili bir diyet kullanarak diyet yaptılar. Her iki grup, vücut bileşiminde benzer iyileşmelerle birlikte benzer miktarlarda kilo kaybetti, bu da soya veya kazein proteininin kilo verme faydalarında bir fark olmadığını ortaya koydu. Kontrollü başka bir çalışmada, fazla kilolu erkeklere üç ay boyunca bir ağırlık antrenmanı egzersiz planı ile birlikte düşük kalorili bir diyet verildi. Bu planı izleyen ve ayrıca vücut ağırlığı başına 2.2 kilogram önceden alınmış kazein proteini günde 1.5 gram alan erkekler, aynı diyet ve egzersiz planı ile birlikte benzer miktarda peynir altı suyu proteini kullanan erkeklerde olduğu gibi benzer bir ağırlık kaybetti.

Atletik Performans ve Kazein Proteini

Kazein proteini, diğer hayvansal proteinlerden daha yavaş sindirilir, bu da amino asitlerin kan seviyelerinde daha yavaş ama daha uzun süreli bir yükselişe neden olur. Bu, kazeinin vücudun protein sentezini, daha hızlı bir şekilde sindirilen peynir altı suyu proteini gibi proteinlerle karşılaştırıldığında daha uzun bir süre boyunca destekleyebileceği yönündeki spekülasyona yol açtı. Bununla birlikte, iki çift kör denemede, bacak egzersizlerinden sonra kas proteini sentezi ölçümleri, kazein veya peynir altı suyu proteininin (egzersizden bir saat sonra alınan vücut ağırlığının her biri için 20 gram veya 2.2 lbs vücut ağırlığı başına 0.3 gram) tüketilmesiyle aynıydı. Diğer çift kör çalışmalar, bir ağırlık antrenman programına protein takviyesi eklenmesinin kas kütlesi ve kuvvetindeki kazancı arttırdığını göstermiştir, ancak sadece bir denemede, vücut bileşimini ve kas gücünü artırmak için sadece kazeinin diğer proteinlere göre kullanımı karşılaştırılmıştır. Bu kontrollü çalışmada, fazla kilolu erkeklere üç ay boyunca bir ağırlık antrenmanı egzersiz planı ile birlikte düşük kalorili bir diyet verildi. Bu planı izleyen ve aynı zamanda vücut ağırlığı başına 2.2 kilogram önceden alınmış kazein proteini günde 1.5 gram alan erkekler, aynı diyet ile birlikte benzer miktarda peynir altı suyu proteini kullanan erkeklerden daha fazla vücut yağını kaybetti.

 

Kazein Proteini Nelerde Bulunur?

Süt proteini % 70-80 kazein olduğundan, süt, yoğurt, peynir ve diğer süt ürünlerinde kazein oranı yüksektir. Süt ürünü olmayan yiyecekler bazen beyazlatıcı veya koyulaştırıcı bir ajan olarak ilave kazein içerir. Kazein bazı protein takviyelerinde de kullanılır.

Kazein Proteini Yan Etkileri

Süt ürünlerine alerjisi olan kişiler kazein proteinine tepki verebilir ve bundan kaçınmaları gerekir. Önceden alınmış kazein proteini, süt alerjisi olan kişilerde daha az reaksiyona neden olabilir, ancak yine de bazılarında alerjik reaksiyonlara neden olabilir.

Herkeste olmasa da ön araştırmalar, süt ürünlerinde yüksek ve dolayısıyla kazein bakımından yüksek diyetlerin, tip 1 diyabet ve kalp hastalığı riskinin artmasıyla ilişkili olabileceğini göstermekte. Bu hastalıklara olası bir katkıda bulunan olarak bir tip kazein proteini önerilmiş. Fakat diğer süt proteinleri de tip 1 diyabet ve diğer süt ürünlerinin doymuş yağ ve kolesterol gibi diğer bileşenlerinde yer almaktadır. Kalp hastalığı riskini arttırdığı bilinmektedir. Bu sırada, kazein proteininin tip 1 diyabet ya da kalp hastalığının etkisinde rol oynayıp oynamayacağı belli değil ve daha fazla araştırma gerektiriyor.

Hayvan ve insan araştırmaları, bazı kazein proteini tiplerinin artan otizm veya risk şiddeti ile ilişkili olabileceğini öne sürdü. Kontrolsüz çalışmalar kazein gibi glüten veya diğer proteinlerin kaynaklarını bir dereceye kadar otizm semptomlarını azaltabileceğini ileri sürmüşlerdir. Kontrollü çalışmalar da ümit verici sonuçlar verdi fakat bu sonuçlar eleştrilere mağruz kaldı. Başka bir  çalışmada, kazein ve glutensiz diyetin otizm belirtileri üzerinde bir etkisi olmadığını bulundu. Kazein proteini ve otizm arasındaki bu bağlantıyı daha kesin sonuçlar için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Hayvanlar üzerinde yapılan bir araştırmada, kazein proteini yüksek bir diyetin kanser riskini artırabileceğini göstermiştir. Fakat hiçbir insan araştırması, kazein proteinini potansiyel bir kanser riski olarak özel olarak incelememiştir. Kazein bakımından zengin olan süt gıdalarının insan çalışmaları, yüksek süt tüketimi ile kanser riski arasında bir bağlantı bulamamıştır. Kazein protein takviyelerinin düzenli kullanımının kanser riskini etkileyip etkilemediğini belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Genel olarak protein ile olduğu gibi, uzun süreli, aşırı kazein proteini alımı, bozucu böbrek fonksiyonu ve muhtemelen osteoporoz ile ilişkili olabilir. Bununla birlikte, ne böbrek ne de kemik problemleri doğrudan kazein tüketimi ile ilişkilendirilmemiştir ve diğer doğal protein kaynakları tipik olarak kazeinden daha fazla katkıda bulunur.

 

Kaynaklar;

1. Deutz NE, Bruins MJ, Soeters PB. Soya ve kazein proteinli öğünlerin infüzyonu, interoggan amino asit metabolizmasını ve üre kinetiğini domuzlarda farklı şekillerde etkiler. J Nutr 1998; 128: 2435-45.

2. Boirie Y, Dangin M, Gachon P, vd. Yavaş ve hızlı diyet proteinleri, postprandial protein birikimini farklı modüle eder. Proc Natl Acad Sci 1997; 94: 14930-35.

3. Wal JM. İnek sütü proteinleri / alerjenleri. Ann Alerji Asthma Immunol 2002; 89 (6 Ek 1): 3-10.

4. Truswell A.Ş. A2 süt vakası: kritik bir derleme. Eur J Clin Nutr 2005; 59: 623-31 [inceleme].

5. Alman JB, Gibson RA, Krauss RM, vd. Süt ürünleri ve süt yağının kardiyovasküler hastalık riski üzerindeki etkisinin bir tekrarı. Eur J Nutr 2009; 48: 191-203 [gözden geçirme].

6. Elliott RB, Harris DP, Hill JP, vd. Tip I (insüline bağımlı) diabetes mellitus ve inek sütü: kazein varyantı tüketimi. Diabetologia 1999; 42: 292-6.

7. McLachlan CNS: b-kazein A1, iskemik kalp hastalığı mortalitesi ve diğer hastalıklar. Med Hypotheses 2001; 56; 262-72 [gözden geçirme].

8. Martin JM, Trink B, Daneman D, vd. İnsüline bağımlı diabetes mellitus (IDDM) etiyolojisinde süt proteinleri. Ann Med 1991; 23: 447-52 [gözden geçirme].

9. Tholstrup T. Süt ürünleri ve kardiyovasküler hastalıklar. Curr Opin Lipidol 2006; 17: 1-10.

10. Güneş Z, Cade JR. Şizofrenide ve otizmada bulunan bir peptid, sıçanlarda davranış değişikliklerine neden olur. Otizm 1999: 3; 85-95.

11. Kamiński S, Cieslińska A, Kostyra E. Sığır beta-kazeinin polimorfizmi ve insan sağlığı üzerindeki potansiyel etkisi. J. Appl Genet 2007; 48: 189-98.

12. Güneş, Z, Cade JR, Fregly M, Privette RM. β-casomorfin, şizofreni ve otizmle ilgili ayrı beyin bölgelerinde Fos benzeri immünoreaktiviteyi indükler. Otizm 1999: 3: 67-83.

13. Christison GW, Ivany K. Otizm spektrum bozukluklarında eliminasyon diyetleri: samanlığın ortasında herhangi bir buğday var mı? J Dev Behav Pediatr 2006; 27: S162-71 [gözden geçirme].

14. Knivsberg, AM, Reichelt, KL, Høien, T, Nødland, M. Diyet müdahalesinin otistik davranış üzerindeki etkisi. Otizme ve Diğer Gelişimsel Sakatlıklara Odaklanma 2003; 18: 247-56.

15. Whiteley P, Haracopos D, Knivsberg AM, vd. ScanBrit, otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar için glüten ve kazeinsiz bir diyet müdahalesinin randomize, kontrollü, tek kör çalışmasını gerçekleştirdi. Nutr Neurosci2010; 13: 87-100.

16. Millward C, Ferriter M, Calver S, Connell-Jones G. Otistik spektrum bozukluğu için glüten ve kazein içermeyen diyetler. Cochrane Database Syst Rev 2008; 2: CD003498 [gözden geçirme].

17. Elder JH, Shanker M, Shuster J, vd. Otizmde glutensiz, kazeinsiz diyet: Ön çift kör klinik çalışmanın sonuçları. J Otizm Gelişimsel Bozuklukları 2006; 36: 413-20.

18. Campbell TC. Diyet proteini, büyüme faktörleri ve kanser. Am J Clin Nutr 2007; 85: 1667 [mektup].

19. Youngman LD, Campbell TC. Preneoplastik lezyonların sürekli gelişimi, yüksek protein alımına bağlıdır. Nutr Kanser 1992; 18: 131-42.

20. Youngman LD, Campbell TC. Preneoplastik lezyonların sürekli gelişimi, yüksek protein alımına bağlıdır. Nutr Kanser 1992; 18: 131-42.

21. Stacewicz-Sapuntzakis M, Borthakur G, vd. Diyet kalıplarının prostat sağlığı ile korelasyonu. Mol Nutr Food Res 2008; 52: 114-30 [gözden geçirme].

22. Pufulete M. Süt ürünleri alımı ve kolorektal neoplazi riski. Nutr Res Rev 2008; 21: 56-67 [gözden geçirme].

23. Dünya Kanser Araştırma Fonu / Amerikan Kanser Araştırma Enstitüsü. “İkinci Uzman Raporu, Gıda, Beslenme, Fiziksel Aktivite ve Kanserin Önlenmesi: Küresel Bir Bakış Açısı.” Washington DC: AICR, 2007, s. 129-34 [inceleme].

Click to comment

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Vitasmin Enerjiniz Hic Bitmesin
To Top