Connect with us
Protelan Zayıflama Ürünü

VİTAMİN

B5 Vitamini (Pantotenik Asit)

Published

on

B5 Vitamini (Pantotenik Asit)

B5 vitamininin faydaları, eksikliği halinde ortaya çıkabilecek hastalıklar ve günlük B5 vitamini tüketimi ile ilgili bilgilere yazımızdan ulaşabilirsiniz.

B5 Vitamini nedir?

B5 vitamini nedir diye merak ediyorsanız pantotenik asit olarak da bilinen B5 vitamini ilk defa 1939 yılında pirinç kabuklarından izole edilerek elde edilmiş olan, B vitamin grubu içerisinde yer alan ve suda çözünen bir organik bileşiktir.

B5 Vitamini Özellikleri

B5 vitaminin özellikleri aşağıdaki gibidir:

  • Hem bitkisel hem de hayvansal kaynaklarda yer alan bir vitamin olduğu için pantotenik asit adını her yer anlamına gelen panthos kelimesinden almıştır.
  • Metabolizmanın tümüne katılan bir vitamindir.
  • Suda eridiği için vücutta depolanmayan ve fazlası idrarla atılan bir vitamindir.
  • Aside ve ısı alkalilere karşı dayanıksız bir vitamindir. Rafinere ve pişirme işlemleri sırasında yok olurlar.

B5 Vitamini Faydaları

B5 vitamini faydaları aşağıdaki gibidir:

  • Enerji Metabolizmasında Görev Alır

B5 vitamini yağ, karbonhidrat ve proteinin enerjiye dönüştürülmesine yardımcı olan bir vitamin olup bu besinlerin yapıtaşlarına ayrıştırılması için sindirim sürecine koenzim olarak katılmaktadır.

  • Antikor Üretilmesini Sağlar

B5 vitaminin antikor üretiminde doğrudan bir etkisi vardır. Antikorlar hastalıklarla mücadele ettiği için B6 vitamini hastalandığınızda rahatsızlığınızı daha hafif bir şekilde ve daha kısa sürede atlatmanızda size yardımcı olacaktır.

  • Anti-stres Vitaminidir

B5 vitamini stres ile mücadele etmede sizlere yardımcı olan bir vitamindir. Stres seviyenizin azalmasını ve kendinizi daha mutlu ve huzurlu hissetmeniz konusunda sizlere yardımcı olur.

  • Hormon Sentezine Yardımcı Olur

B5 vitamini aynı zamanda hücre içi enerji üretimini arttırıcı özellik göstererek hormon sentezi için gerekli olan enerjiyi sağlamaktadır.

  • Cilde İyi Gelir

Naturbes Vitasmin, içinde 43 farklı vitamin, mineral ve antioksidan bulunan multivitamin kapsülüdür.

B5 vitamini yararları arasında derinin üst tabakasını güçlendirici etki göstermesi de yer almaktadır. B5 vitamini akne sorunlarına karşı etkili olmaktadır. Cildinize iyi gelen B5 vitamini böylelikle yara ve yanıkların daha kısa sürede iyileşmesini sağlamaktadır. B5 vitamini aynı zamanda cildin yaşlanma sürecinin önüne geçmenizde size yardımcı olmakta ve cilt kırışıklıklarını önleyici etki göstermektedir.

  • Böbreküstü Bezinin Çalışmasında Olumlu Rol Oynar

Böbreküstü bezinin fonksiyonlarını doğru ve sağlıklı bir şekilde yerine getirmesinde B5 vitamini doğrudan etkilidir.

  • Saç Sağlığını Koruyucu Etki Gösterir

Saçların uzamasında, saç sağlığını korumada etkili olan B5 vitaminini yeterli miktarda tüketmediğiniz zaman saçlarınızın uzaması durabilir ve saçlarınız sağlıksız bir yapıya ve mat bir görünüme sahip olabilir.

  • Sindirim Sistemine Yardımcı Olur

B5 vitamini sindirim sistemine yardımcı olan bir vitamin olduğu için başta kabızlık olmak üzere pek çok sindirim sistemi sorununun giderilmesinde size yardımcı olacaktır.

  • Karaciğerinizi Korur

B5 vitamininin en önemli faydaları arasında karaciğeri koruması yer almaktadır. Karaciğerinizin sağlıklı bir şekilde fonksiyonlarını yerine getirmesini sağlayan B5 vitamini karaciğer rahatsızlığı görülme oranını azaltıcı etki göstermektedir.

  • Eklem ve İskelet Sistemini Destekleyici Özellik Gösterir

B5 vitamini aynı zamanda eklem ve iskelet sistemini güçlendiren, bu sistemlerde görülecek herhangi bir rahatsızlığın etkilerinin azalmasını sağlayan bir vitamindir. B5 vitamini bu özelliği ile romatoit artrit başta olmak üzere pek çok eklem rahatsızlığında ağrıların ve şikayetlerin azalmasını sağlamaktadır.

  • Yaraların İyileşmesini Hızlandırır

Cilt üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olan B5 vitamini yaraların iyileşmesi için cilt hücrelerini uyararak yaraların çok daha kısa sürede kapanmasını ve ardından iyileşmesini sağlamaktadır.

  • Stresi Giderir ve Depresyon Tedavisinde Kullanılır

Stres seviyenizin azalmasına ve depresyon tedavisinde kullanılan B5 vitamini kendinizi daha mutlu ve huzurlu hissetmeniz konusunda sizlere yardımcı olmaktadır.

  • Sindirim Sistemi Rahatsızlıklarını Giderir

B5 vitamini kabızlığı gidermeyi sağlayan mide rahatsızlıkları ve ülserlere iyi gelen bir vitamin olup sindirim sisteminizin sağlıklı bir şekilde çalışmasını sağlayan özellik göstermektedir.

B5 Vitamini Eksikliği Neye Yol Açar?

B5 vitamini pek çok organ ve sistemin çalışmasında düzenleyici role sahip olan bir vitamin olduğu için eksikliği durumunda pek çok şikayet ve rahatsızlık ortaya çıkabilmektedir. B5 vitamini eksikliği sonucu ortaya çıkan sorun ve rahatsızlıklar aşağıdaki gibidir:

  • B5 vitamini eksikliği baş ağrısını tetikleyebilir. Özellikle migren rahatsızlığı olan kişilerde migren atakları arasındaki süre azalabilir.
  • B5 vitamini yeterince tüketilmediğinde sürekli bir yorgunluk hissi oluşmasına neden olabilir. Kronik halsizlik ile birlikte güç kaybının da gözlemlenmesi B5 vitamini eksikliğine işaret ediyor olabilir.
  • B5 vitamini eksikliğinin bir başka belirtisi de ayak altlarında gözlemlenen yanma hissidir.
  • Ellerde titreme görülmesi de B5 vitamini eksikliği belirtileri arasında yer almaktadır.
  • B5 vitamini eksikliğinde iştahsızlık ve bu iştahsızlığa bağlı olarak kilo kaybı gözlemlenebilir.
  • B5 vitamini saç sağlığı üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olduğu için eksikliği durumunda saç dökülmesi gözlemleyebilirsiniz.
  • Duygu durum değişiklikleri, ani sinirlenmeler, anksiyete de B5 vitamini eksikliği sonucu oluşan psikolojik durumlardır.
  • Hamile kadınların yeterince B5 vitamini tüketmemeleri sonucunda doğumsal bozukluklar meydana gelebilir.
  • Kaslarda kramplar ve kas spazmları oluşabilir.
  • Solunum problemleri yaşanabilir.

B5 Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur?

B5 vitamini pek çok besinde bulunan bir vitamindir. Ancak bazı besinler diğer besinlere oranla daha yoğun olarak B5 vitamini içermektedir. B5 vitamini içeren besinler aşağıdaki gibidir:

  • Karaciğer
  • Bira mayası
  • Kırmızı et
  • Maya özü
  • Balık
  • Tavuk
  • Yumurta
  • Tahıllar
  • Buğday kepeği
  • Baklagiller
  • Kuruyemişler
  • Fındık

Günlük B5 Vitamini Tüketimi

Günlük olarak tüketilmesi önerilen B5 vitamini 10 mg’dır. Ancak bazı durumlarda bu miktar 100 mg’a kadar çıkabilir. Bu miktarı tedarik etmek amacıyla B5 vitamini içeren yiyecekleri tercih edebileceğiniz gibi B5 vitamin kullanımı için B5 vitamin takviyesi ya da genel olarak B vitamini takviyesi içeren takviyeleri kullanabilirsiniz. Vitamin takviyeleri içerdikleri vitamin oranları ile düzenli olarak aldığınız takdirde, ihtiyacınız olan vitaminleri eksiksiz bir şekilde aldığınızı garantileyecektir. Bu konuda hangisini tercih edeceğiniz tamamen sizin özgür iradenize kalmıştır.

B Vitaminleri

B vitaminleri, çeşitli metabolik süreçler için gerekli olan ve 8 farklı vitaminden oluşan, suda çözünür vitamin topluluğudur. Bu vitaminlerin çoğu vücut tarafından depolanamaz ve bu sebeple tükettiğimiz gıdalardan veya vitamin takviyelerinden temin etmemiz gereklidir. Tavsiye için doktorunuza veya diyetisyeninize başvurun.

693 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan 1.8 / 5. Oy Sayısı: 11

Çok Şanslısın Senden Önce Kimse Bu Makaleye Puan Vermemiş. İlk SEN OL!

Okumaya Devam Et
Yorumlar İçin Tıkla

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

VİTAMİN

B6 Vitamini

B6 vitamini nedir ? Diye merak ediyorsanız Bilinen diğer adı “Piridoksin” olan, vücudun sayısız biyolojik fonksiyonunda çok önemli rol oynayan, B grubu vitaminleri arasında yer alan ve suda çözünen bir organik bileşiktir.

Published

on

B6 Vitamini (Pridoksin)

B6 Vitamini Nedir ?

B6 vitamini nedir ? Diye merak ediyorsanız Bilinen diğer adı “Piridoksin” olan, vücudun sayısız biyolojik fonksiyonunda çok önemli rol oynayan, B grubu vitaminleri arasında yer alan ve suda çözünen bir organik bileşiktir.

Formül: C8H11NO3
IUPAC numarası: 4,5-Bis(hydroxymethyl)-2-methylpyridin-3-ol
Molar kütle: 169,18 g/mol
Erime noktası: 159 °C
İçinde çözündüğü madde: Su
ChEBI Kimliği: 16709

B6 Vitamini Özellikleri

B6 vitamini özellikleri aşağıdaki gibidir:

  • Suda çözünen bir vitamin olduğu için yağda çözülen vitaminlere göre çok daha kısa sürede vücuttan atılır.
  • Vücutta depolanmadan idrar ile birlikte dışarı atılan bir vitamindir.
  • Pridoksal 5 – fosfat, pridoksamin, pridioksal gibi türevlere sahip olan bir vitamindir.
  • Özellikle kan akışı ve hareket gibi vücut fonksiyonlarını düzenleyici etkisi ile ön plana çıkan bir vitamindir.
  • Bu vitamine duyulan ihtiyaç yaşa, cinsiyete, kilo gibi faktörlere bağlı olarak değişmektedir. Ancak gebelik, emzirme gibi dönemlerde ihtiyaç artacaktır.

B6 Vitamininin Faydaları

  • Kalp ve Damar Hastalıkları Riskini Azaltır
  • Beyin Gelişimini Destekler
  • Mutluluk Hormonu Salgılanmasını Tetikler
  • Kansızlığa Karşı Savaşır
  • Eklem ve İskelet Sistemini Destekler
  • Regl Sancılarını Azaltır
  • Astım Ataklarını Azaltır
  • Mide Bulantısını Azaltır
  • Böbrek Taşı Oluşumunu Önler
  • Uykuyu Düzenlemeye Yardımcı Olur

Kalp Damar Hastalıkları

Kan damarlarını koruyucu özellik gösteren ve böylelikle dolaşım sisteminin düzenlenmesini sağlayan bir organik bileşiktir. B6, Omega 3 gibi tansiyon ve kolesterolü düşürür aynı zamanda kalp ve damar hastalıkları oluşma riskini azaltır.

Beyin Gelişimi

Beyin gelişimini destekleyen ve beynin işlevlerini gerçekleştirmesine yardımcı olan bir vitamindir. Özellikle hafıza ile ilgili problemlerin giderilmesinde aktif olarak rol oynayan B6 Alzheimer tedavisinde de etkilidir.

Mutluluk Hormonu

Ruh halinin iyileştirilmesini, depresif moddan çıkılmasını sağlayan B6 seratonin ve norepinefrin hormonlarının üretilmesini sağlayarak konsantrasyonunuzu arttırmanızı ve stresinizi azaltmakta size yardımcı olmaktadır.

Kansızlık

Hemoglobinin oluşmasında önemli rol oynayan B6 anemi belirtilerinin azalmasına yardımcı olmaktadır.

Eklem ve İskelet Sistemi

B6 vitamini romatoid artrit gibi eklem iltihaplanması sonucu oluşan rahatsızlıkların belirtilerinin önlenmesinde ve yine bu rahatsızlıklar sonucu meydana gelen ağrıların azalmasında önemli rol oynamaktadır.

Regl Sancıları

Beyinde ağrı yönetiminden sorumlu plan nörotransmitterler üzerinde oldukça etkili olan B6 adet öncesi semptomların ve adete bağlı olarak gelişen ağrıların azalmasını sağlamaktadır.

Astım Atakları

Astım ataklarını azaltan B6 yine bu ataklar esnasında oluşan hırıltıların oluşmasını önleyerek atakları daha hafif atlatma konusunda astım hastalarına yardımcı olmaktadır.

Mide Bulantısı

Bu vitaminin yararları arasında hamilelik sırasında oluşan mide bulantılarını azaltıcı özellik göstermesi de yer almaktadır. Gebelikte oluşan mide bulantılarının önüne geçmek için B6 kullanabilirsiniz.

Böbrek Taşı Oluşumu

Magnezyum ile birlikte alındığı takdirde böbrek taşı oluşumunu engelleme konusunda sizlere yardımcı olan bir organik bileşiktir.

Uykuyu Düzeni

Uyku düzenlenmesinde melatonin hormonu aktif olarak rol oynayan bir hormondur. B6 bu hormonun sentezlenmesinde görevli olduğu için uykuya dalmanızı kolaylaştıracaktır.

B6 Vitamini Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

B6 tüketilmesi gereken miktarda tüketilmez ya da vücutta yeteri miktarda emilmezse B6 vitamini eksikliği ve buna bağlı olarak vücutta birtakım semptomlar görülebilir. Bu semptomlar aşağıdaki gibidir:

  • Psikolojik Gelgitler Yaşanması
  • Kas Ağrıları, Sürekli Yorgunluk
  • Beyin ve Sinir Sisteminde Görülen Rahatsızlıklar
  • Kilo Kaybı
  • Kalp ve Damar Rahatsızlığı Riskinin Artması
  • Eklem Rahatsızlıkları

Psikolojik Gelgitler Yaşanması

Depresyona yatkınlık, duygu durum bozuklukları, ansiyete ve sinirlilik gibi psikolojik problemlerin yaşanması en sık karşılaşılan semptomlardır.

Kas Ağrıları, Sürekli Yorgunluk

Sürekli yorgunluk, enerji düşüklüğü, kas ağrıları, adet ağrısının artması ve anemi gibi sorunlar görülebilir.

Beyin ve Sinir Sisteminde Görülen Rahatsızlıklar

Migrenin pek çok nedeni olsa da B6 eksikliği de migren ve kronik baş ağrısına neden olabilir. Bu bulguların yanı sıra nöropsikiyatrik bozukluklar da ağrıya eşlik edebilir. Aynı zamanda beyin ve sinir fonksiyonlarının yerine getirilememesinden kaynaklanan hafıza zayıflığı ve uyku düzensizlikleri de gözlemlenebilir.

Kilo Kaybı

B6 eksikliği belirtileri arasında iştahsızlık ve iştahsızlığa bağlı zayıflama da görülmektedir. Kilo kaybına özellikle sürekli yorgun hissetme ve baş ağrısı da eşlik ediyorsa B6 eksikliğinin bu semptomlara neden olması olası olacaktır.

Kalp ve Damar Rahatsızlığı Riskinin Artması

Kalp ve kalp damarlarının fonksiyonlarını yerine getirmesine yardımcı olan bir vitamin olduğu için eksikliği söz konusu olduğunda kalp hastalığı ve damar rahatsızlıkları görülebilir.

Eklem Rahatsızlıkları

Eklem ve iskelet sistemini destekleyen bir vitamindir ve eksikliği durumunda romatoid artrit rahatsızlığı ve diğer iskelet sistemi rahatsızlıkları gözlemlenebilir.

B6 Vitamini İçeren Besinler

B6 içeren pek çok besin kaynağı bulunmaktadır. Ancak bazı besinler diğer besinlere göre çok daha fazla oranda içermektedir. B6 vitamini içeren besinler aşağıdaki gibidir:

  • Fındık
  • Kepekli tahıllar
  • Balık
  • Kurutulmuş baharatlar
  • Ay çiçeği ve susam
  • Antep fıstığı
  • Ciğer
  • Sarımsak

Günlük B6 Vitamini İhtiyacı

B6 vitaminin günlük olarak ne kadar alınması gerektiği kişinin yaşına, cinsiyetine göre değişim göstermektedir. Aşağıda günlük B6 tüketimi konusunda sizlere yardımcı olacak bilgiler sunuyoruz:

  • 0 – 6 ay arası bebeklerin günlük olarak 0,3 mg B6 alması gerekir.
  • 1 – 8 yaş grubundaki çocukların günlük olarak 0,5 – 0,6 mg B6 alması gerekir.
  • 4-16 yaş grubundaki çocukların günlük olarak 0,6 – 1 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 14-18 yaş grubundaki erkek ve kadınlarda günlük olarak 1,2 – 1,3 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 19 – 50 yaş grubunda yer alan kadınların ve erkeklerin günlük olarak 1.3 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 51 yaş üstü kadınların günlük olarak 1,5 mg B6 alması gerekir.
  • 51 yaş üstü erkeklerin günlük olarak 1,7 mg B6 alması gerekir.
  • Hamile kadınların günlük olarak 1,9 mg B6 alması gerekir.
  • Emziren kadınların günlük olarak 2 mg B6 alması gerekir.

Bu oranlarda B6 vitamini kullanımı gerçekleştirirseniz organizmanız uyum içerisinde ve dengeli bir şekilde çalışacaktır ve B6 vitaminin düzenli olarak alınması sizi bu vitaminin eksikliği halinde görülecek rahatsızlıklardan koruyacaktır.

B Vitaminleri

B vitaminleri, çeşitli metabolik süreçler için gerekli olan ve 8 farklı vitaminden oluşan, suda çözünür vitamin topluluğudur. Bu vitaminlerin çoğu vücut tarafından depolanamaz ve bu sebeple tükettiğimiz gıdalardan veya vitamin takviyelerinden temin etmemiz gereklidir. Tavsiye için doktorunuza veya diyetisyeninize başvurun.

434 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan 5 / 5. Oy Sayısı: 1

Çok Şanslısın Senden Önce Kimse Bu Makaleye Puan Vermemiş. İlk SEN OL!

Devamını Göster

Popüler Makaleler