D Vitamini


D Vitamini
D Vitamini

D Vitamini Nedir?

Eksikliğinde birçok probleme neden olan D vitamini hakkında merak ettiklerinizi ele aldık. Bu değerli vitamin nerede var? Eksikliği nelere yol açıyor?

Kalsiferol olarak tıbbi isimlendirilen D vitamini yağda çözünen bir vitamindir. Yağ dokusu ve karaciğerde depolanan bu vitamin D2 ve D3 olarak da iki çeşittir. Besinlerden de alınan bu vitaminin en önemli kaynağı güneştir. Karaciğere ve böbreklere geçerek önemli bir kimyasala dönüşen D vitamini, her yaştan insan için kemik sağlığı başta olmak üzere birçok hastalığın gelişmesini önleyici özellik göstermektedir.

Açık tenliler, diyabet, böbrek, karaciğer hastaları, beslenme bozukluğu olanlar, mide ameliyatı olanlar, epilepsi ilacı kullananlar, gebelik ve emzirme döneminde olanlar, kapalı giyinenler, yüksek faktörlü koruyucu kullananlar ve emzirme, gebelik döneminde olanlar risk altında olan kişilerdir.

D Vitamini Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

D vitamini eksikliğinin birçok hastalığa neden olduğu bilinmektedir. Birçok metabolik problem ve bağışıklık sistemi sorununda D vitamini eksikliğinin etkileri azımsanmayacak orandadır. Günümüzde yaşam koşullarının kapalı ortamlara taşınması ve yetersiz egzersizler birçok hastalığa davetiye çıkarmaktadır. Ayrıca yetersiz beslenme de D vitamini eksikliğine neden olmaktadır. D vitamini eksikliği belirtileri genelde herkeste farklı biçimde gözlense de aşağıdaki şikayetler barizdir:

  • Vücutta ağrılar
  • Yürümekte zorlanma
  • Kemik ağrısı
  • Güçsüzlük
  • Göz altlarının mor olması
  • Sürekli üşüme
  • Kilo vermekte zorlanma
  • Saç dökülmesi
  • Eklemlerde ağrılar
  • Aşırı terleme

D vitamini günde 15 dakika gün ışığı alarak karşılansa da bu yeterli olmaz. Sağlıklı beslenme de çok önemlidir. Demir eksikliği gibi belirtileri olan ve kronik baş ağrıları, halsizlik, doğurganlık, sıcak basması, saç dökülmesi, yorgunluk gibi durumlar ciddiye alınmalıdır. Çoğu hastada D vitamini takviyesinden sonra bu belirtiler azalır. İnsanların kendilerini daha dinç hissetmeleri, kilo verme sorunlarının giderilmesi öylece sağlanır.

D Vitamini Yetersiz Alındığında Ne Olur?

D Vitamini yetersiz alınırsa ne olur sorusunun cevabı sizleri biraz korkutabilir. Etkisini uzun vadede gösterecek olsa da her bireyin bu duruma dikkatle yaklaşması gerekir. Güzel ülkemizin bizlere bu konuda ne kadar da destekler yapıda olduğunu hepimiz iyi bilmekteyiz. Öyle ki ülkemiz her mevsim güneş ışığını almakta. Hatta bazen fazlasıyla alıyoruz. Dünya Sağlık Örgütü  bu konuda bir çalışma bile yürütüyor. Örneğin Birleşik Krallık ve Kanada gibi ülkelerde D Vitaminin toplumsal düzeyde yetersiz alındığı için süt ürünlerinde D Vitamini zenginleştirmesi yapılıyor. Evet bu konunun ne kadar önemli olduğunu şimdi daha iyi anlayabiliriz. Çünkü D Vitamininin vücuda yetersiz alınması demek bireyin hayatını 1. Derecede etkilemesi demektir. Elbette bu durumun toplumsal düzeyde baş göstermesi demek hiç de istenilen sonuçları ortaya koymaz. Çocuklarda görülen kemik erimesi veya zayıf kemiklerin sebebi bu vitaminin eksikliği ile açıklanabilmektedir. Kalsiyum oranının vücuda daha düzenli olarak alınması ile D Vitamini birleştiğinde son derece sağlıklı iskelet sistemine ve dolaylı olarak bağışıklık sistemine sahip olabilirisiniz. Sağlıklı ve organik besinlerin tüketilmesi vücudumuz için ne kadar önemli ise D Vitamininin doğal olarak vücudumuza alınması da o ölçüde önemlidir.

D Vitamini Eksikliği Hangi Hastalıklara Neden Olur?

D Vitamini | 30 Haziran 2020
Naturbes Vitasmin içinde D3 vitamini dışında bilinen diğer vitaminleride bulabilirsiniz.

D vitamini eksikliği kişilerde kanser, diyabet, obezite, depresyon, kronik yorgunluk, depresyon, romatizma gibi hastalıklar daha sık görülüyor. Hastalara kan tetkikleri yapan hekimler, artık D vitamini oranını da incelemektedir. D vitamini eksikliğinin sebep olduğu hastalıklar haricinde bir de kemik yapısında bozulmalar da meydana gelir. Böylece kemikler yumuşar, bacaklarda eğrilikler görülür, büyüme geriliği, göğüste deformite gibi sorunlar görülebilir. Yaşlılarda düşüp kalça kırıklarının oluşması, kol kırılması bu nedenle görülür. Kemik erimesinden korunmak için farklı vitaminler de kullanılır. Sağlıklı beslenme, düzenli egzersiz ve vitamin takviyesine rağmen halen belirtileri yaşıyorsanız D vitaminini ölçtürebilirsiniz.

Şeker hastalığı ve kalp hastalığının D vitamini eksikliği nedeniyle görülebileceği bilinmektedir. Ayrıca kanser oluşumunun a bu nedenle tetikleneceği tahmin edilmektedir. Bu hastalıklarda D vitamini seviyesinin 50 ml ve üzerine çıkarılmasının tedaviyi olumlu etkilediği ortaya çıkmıştır.

  • D vitamini seviyesinin 50 ml ve üzerine çıkarılması meme kanserine yakalanma riskininin %50 oranında azalmasını sağlar
  • D vitamini ayrıca, zararlı kanser hücrelerinin yok olmasına yardımcı olur

Kemikler ve D Vitamini

D vitamini denildiğinde ilk akla gelen kemikler oluyor. Oysa birçok şikayetin temel nedeni bu vitaminin eksikliği oluyor. Kemiklerin güçlendirilmesi için omega-3, magnezyum ve potasyum ile birlikte D vitamini içeren besinlerin tüketilmesi gerekiyor. Böylece kemiklerin sağlam ve güçlü olması için D vitaminin yardımcı olması söz konusu oluyor. D vitamini değerinin yaşam boyu korunması büyük önem taşıyor. Bu yüzden kemik sorunu yaşamamak için bebeklik döneminde anne sütü tüketilmesi, kemik erimesinden korunmak için sağlıklı beslenilmesi son derece önemlidir.

Vücudun D Vitamini İhtiyacı Nasıl Karşılanır ?

Yazımızın birçok yerinde bahsettiğimiz gibi D Vitaminini en sağlıklı şekilde Güneşten alabiliriz. En doğal ve sağlıklı D Vitamini kaynağı olan güneş bu özelliği ile her zaman bize bu fırsatı sunuyor. D Vitamini elbette sadece güneşte değil farklı besinlerde de bulunabilir. Ama en sağlıklı olan seçenek güneş olacaktır. Güneş altına girdiğimiz anda cildimiz güneş ışınlarını sentezleyerek D Vitaminini elde eder. Bu sayede ihtiyacını karşılamaya çalışır. Cildimizin hemen hemen her kısmı güneş ışınlarını sentezleyebildiği için belli bir bölge belirtilmese de uzmanların önerileri bulunmakta. Uzmanlara göre özellikle yüz, kolar ve bacaklar bu emilimin en sağlıklı olarak sağlandığı kısımlar. Günlük olarak işe giden veya okula giden her birey için bu durum sıkıntı oluşturmaz. Fakat eğer evimizden fazla çıkmıyorsak veya Home Office tarzı çalışan biri isek kesinlikle günde en az 30dk güneş ışığına çıkmamız gerekir. Uzmanların açıklamalarına göre bir insanın günlük D Vitamini ihtiyacı yaklaşık 1000 ünite bu orana ulaşabilmek için ise en az 20dk olmak üzere güneş ışınları ile temas halinde olmalıyız. Eğer bir kısıtlamamız bulunmuyor ise günde 30dk güneş ışığında olmak çok daha verimli olacaktır. Bu oranlar vücudun yapısına veya havanın durumuna göre değişim gösterebilir.

Ancak şu da bilinmelidir ki her şeyin fazlası zarar. Bu sebeple güneş ışığına fazla maruz kalmak vücutta ciddi rahatsızlıklara sebep olabilir. D Vitamininin yetersiz olduğu durumlarda çocuklarda Raşitizme ve ileri yaşlarda ise osteoporoza kısaca kemik erimesine yol açabilir. Fazla alındığında ise kanda kalsiyum birikmesi olacağından dolayı  böbrek yetmezliği, kalp yetmezliği veya böbrek taşlarına sebep olabilir.

Hamilelikte D Vitamini Alımının Önemi

Hamilelikte D vitamini eksikliğinin anne ve çocuk sağlığı üzerine etkileri son derece önemlidir. Bebek kalsiyum ihtiyacını annesinden karşıladığından, D vitamini düzeyi 50 ml düzeyinde olmalıdır. Anne adaylarında gebelik zehirlenmesi sorunu D vitamini eksikliğinden karşılanmaktadır. Gebelik şekeri, düşük doğum ağırlığı, kemik erimesi ve yetersiz kilo alımı görülmektedir. Anne adayları, 12.haftadan itibaren D vitamini takviyesi yapılmalı, bu durum bebek 6 aylık olana kadar sürdürülmelidir.

D Vitamini Nelerde Var?

D vitamini içeren besinler yağ bakımından zengin olan somon, uskumru balıkları, portakal suyu, tavuk ciğeri, yonca, maydanoz, süt ürünleri, yumurta gibi besinlerde bulunur.

50 ml seviyesinde D vitami değeri normal kabul edilmektedir. Bu değerin altında olan kişilerin takviye yapmaları gerekir. Açık tenli kişilerde ve kapalı alanda uzun süre kalan kişilerde D vitamini eksikliği çok sık görülür. Bu kişilerin günde en az 15 dakika güneşe çıkmaları gerekir. Güneş koruyucu kullanmadan günde 15 dakika gün ışığı alanlar da D vitamini ihtiyaçlarını karşılamış olur.

D Vitamini | 30 Haziran 2020

D Vitamini sadece güneşte mi bulunur ?

Elbette hayır. Öyle olsaydı dünyanın güneşi az gören kısmında yaşayan insanlar hastalıklardan kurutulamazlardı. Fakat güneşten alınan D Vitamini oranını diğer besinlerden karşılamamız çok zor. Bu sebeple farklı seçeneklere yönelmeye gerek kalmadan bu ihtiyacımızı güneşten karşılamamız daha faydalı olacaktır. Şimdi D Vitamini içeren besinlere bir göz atalım ;

  • Süt ve süt ürünleri
  • Ton Balığı
  • Tereyağı (Organik)
  • Mantar
  • Maydanoz
  • Yulaf
  • Isırganotu
  • Balık yağı

Bu besinlerden de D Vitamini ihtiyacımızı karşılayabiliriz fakat bahsettiğimiz üzere güneşi ilk sıraya koymak daha sağlıklı ve mantıklı olacaktır.

D Vitamini Hakkında Bilinmesi Gerekenler

  • D vitamini eksikliği, demir eksikliği gibi yaşam kalitesini düşürmektedir
  • Güneşin az olduğu bölgelerde besinlerden alınan vitamin yeterli değilse, D vitamini takviyeleri alınır. Genelde kalçadan enjekte edilir.
  • 20 SPF ve üzerindeki güneş kremleri, vitamin alınmasını engeller. Bu yüzden zararlı ultraviyole ışınlarının olmadığı saatlerde güneşlenmek gerekir.
  • Kalp sağlığına e hastalıklarına, kansere karşı koruyucu etki gösterir.
  • MS hastaları, kolit, bağışıklık sistemi hastalıkları ve kilo verememe konusunda şikayeti olan hastalarda D vitamini eksikliği görülmektedir.
  • D vitamini eksikliği olan çocuklarda Tip 1 diyabetin azaldığı görülmektedir.
  • Böbreklerde kalsiyum kaybını azaltmaya yardımcı olur
  • Yaşlıların düşme gibi sorunlar yaşamasını önlemeye yardımcı olur
  • Kan seviyelerini dengeleyen D vitamini, diş sağlığı açısından da etki gösterir
  • Çölyak hastalarında daha fazla bu vitamine ihtiyaç duyulur
  • Bebeklerde demir eksikliğinin tedavi edilmesi için verilen damlalar düzenli kullanılmalıdır. Bu ihtiyacın karşılanması bıngıldağın toparlanması için son derece önemlidir.

Aşırı D Vitaminin Zararları

Aşırı D vitaminin de çeşitli zararları vardır. Böbreklerde kalsiyum taşı oluşumuna neden olan D vitaminleri, bağırsakları da olumsuz olarak etkiler. Bu yüzden takviye gerektiğinde endokrin uzmanı tarafından takip edilen bir tedavi sürecine dahil olunması gerekir. Yüksek doz D vitamini alımı kan tetkikleriyle ortaya çıkmaktadır.


Like it? Share with your friends!

What's Your Reaction?

hate hate
0
hate
confused confused
0
confused
fail fail
0
fail
fun fun
0
fun
geeky geeky
0
geeky
love love
0
love
lol lol
0
lol
omg omg
0
omg
win win
0
win

0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir