Connect with us

VİTAMİN

B9 Vitamini (Folik Asit)

Published

on

B9 Vitamini (Folik Asit)

B9 Vitamini (Folik Asit) vitamin B ailesine aittir. Suda çözünen bir vitamindir. Hücresel metabolizma ve enerji üretiminde hayati rol oynar. Folik asit DNA ve RNA sentezinde yardımcı olur Homosistein seviyelerine yardımcı olur. Çünkü Homosistein değeri eğer çok yüksekse; Depresyon, kalp krizi ve tip 2 şeker hastalığı gibi ciddi kronik durumlara neden olabilir.

B9 vitaminin faydaları, B9 vitamini eksikliği halinde vücutta görülebilecek sorunlar, B9 vitamini tüketimi nasıl olmalı gibi sorularınızın yanıtına yazımızdan erişebilirsiniz.

B9 Vitamini Nedir?

B9 vitamini nedir diye merak ediyorsanız diğer adıyla folik asit, ilk defa 1941 yılında ıspanak yaprağında bulunan ve Latincedeki “folum” (yeşil yaprak)’tan ismini alan bir vitamindir. Suda çözünen bir vitamin olan B9 vitamininin fazlası idrar yoluyla dışarı atılmaktadır.

B9 Vitamini Özellikleri Nelerdir?

Naturbes Vitasmin, içindeki 43 farklı vitamin, mineral ve antioksidan içerir.

B9 vitamini özellikleri aşağıdaki gibidir:

  • B9 vitamini özellikle yeşil yapraklı sebze ve yeşilliklerde bol olarak bulunan bir vitamindir.
  • B12 vitaminine alyuvar üretimi konusunda destek olmaktadır.
  • Keçi sütü tüketen çocuklarda ve tropikal iklimde yaşayan insanlarda B9 vitamini eksikliği görülmesi daha olasıdır.
  • B9 vitamini alım miktarı yaşa, cinsiyete, kiloya göre değişim gösterebilir.
  • B9 vitamini alımını özellikle hamilelik ve emzirme döneminde arttırmak gerekir.

B9 Vitamininin Faydaları

B9 vitamininin faydaları aşağıdaki gibidir:

  • Göz Sağlığı Bakımından Önemli Bir Vitamindir

B9 vitamini göz sağlığı için gerekli olup yaşlılık ve diğer sebeplerle yaşayabileceğiniz görme kayıplarına karşı size koruma sağlar.

  • Doğal Antidepresan Özellik Gösterir

B9 vitamini doğal antidepresan özellik gösteren bir organik bileşiktir. B9 vitamini vücuttaki serotonin ve dopamin hormonlarının salgılanmasında etkili olduğundan bu mutluluk hormonlarının salgılanması ile kendinizi daha az stresli ve daha fazla mutlu hissedersiniz.

  • Saç ve Cilt Sağlığınıza İyi Gelir

Folik asit saç ve cildi besleyen ve cilt hücrelerinin yenilenmesi için ihtiyaç duyduğu enerjiyi sağlayan bir vitamindir. Dolayısıyla cildinizin yenilenmesi ve sağlıklı yapısını muhafaza etmesi ve aynı zamanda saçlarınızın daha çabuk ve sağlıklı bir şekilde uzaması için folik asit tüketiminize özen gösteriniz.

  • Sperm Kalitesini Arttırır

B9 vitamini yararları arasında sperm kalitesini arttırması da yer almaktadır. Özellikle sperm kalitesinin düşüklüğünden dolayı çocuk sahibi olmayan erkekler folik asit alımına özen göstererek spermlerinin kalitesini arttırarak çocuk sahibi olma şansını elde edebilir.

  • Pek Kanser Hastalığını Önleyici Etki Gösterir

B9 vitamini pek çok kanser türüne karşı koruyucu ve vücudu destekleyici etki göstermektedir. Örneğin; B9 vitaminin kolon kanseri, pankreas, mide ve göğüs kanseri gibi hastalıklara karşı önleyici etki gösterdiği bilinmektedir.

  • Sinir ve Beyin Fonksiyonlarının Düzenlenmesini Sağlar

B9 vitamini direkt olarak sinir ve beyin fonksiyonlarına etki eden bir vitamindir. Hafızanızı ve beyin sağlığınızı güçlendirmek istiyorsanız B9 vitaminini yeterli oranlarda tüketmeye özen gösterin.

  • Kansızlık Tedavisinde Kullanılır

B9 vitaminin yararları arasında kansızlık hastalığının tedavisinde kullanılan bir vitamin olması da yer almaktadır. B9 vitamini kırmızı kan hücrelerinin üretiminde B12 vitaminine destek sağladığı için kan değerlerinizin ideal olmasını sağlamak için B9 vitamini kullanabilirsiniz.

B9 Vitamininin Eksikliğinde Ne Olur?

B9 vitamini eksikliği bulguları genel olarak B12 vitamini eksikliği bulgularına benzer şekilde gözlemlenmekle birlikte B12 vitaminden farklı belirtiler de göstermektedir. B9 vitamini eksikliği durumunda gözlemlenecek belirtileri aşağıdaki gibidir:

  • B9 vitamini eksikliği ile kronik baş ağrıları ve migren tetiklenebilir.
  • Mide bulantısı gözlemleyebilirsiniz.
  • Ani ruh hali değişimi, duygu durum bozukluğu, depresyon, paranoya sinirlilik ve anksiyete belirtileri B9 vitamini eksikliğine işaret ediyor olabilir.
  • Sürekli yorgunluk, kronik halsizlik ve halsizliğe eşlik eden güç kaybı belirtiler arasındadır.
  • Cilt sorunları gözlemlemeniz olası olacaktır. Özellikle akne B9 vitamini eksikliğinde sıkça gözlemlenen bir belirtidir.
  • Dil ve ağız köşesinde çatlak oluşumu belirtiler arasında yer almaktadır.
  • İştah kaybı ve bu iştah kaybına bağlı olarak gözlemlenen kilo kaybı B9 vitamini eksikliğine işaret ediyor olabilir.
  • İltihaplı dil de yine B9 vitamini eksikliği belirtileri arasında olabilir.
  • Beyin ve sinir fonksiyonlarına doğrudan etki eden B9 vitaminin eksikliği halinde beyin ve sinirlerde sınırlı büyüme gözlemlenebilir.
  • Sindirim sistemi problemleri, gastrointestinal problemler ve ishal gibi sıkıntılar görülebilir.
  • Alyuvar üretiminde B12 vitamine destek verdiği için B9 vitamini eksikliği halinde kansızlık rahatsızlığı kendisini gösterebilir.
  • Hafızada gerileme ve unutkanlık da yine B9 vitamini eksikliğinde sıkça gözlemlenen semptomlar arasında yer alır.

B9 Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur?

B9 vitamini bahsettiğimiz gibi en çok yeşil yapraklı sebze ve yeşilliklerde bulunmaktadır. Beslenmenize B9 vitamini eklemek istiyorsanız bu sebze ve yeşillik tüketiminizi arttırabilirsiniz. B9 vitamini içeren besinler aşağıdaki gibidir:

  • Kuşkonmaz
  • Ispanak
  • Portakal
  • Brüksel lahanası
  • Karnabahar
  • Brokoli
  • Kırmızı mercimek
  • Kara lahana
  • Pırasa
  • Yeşil mercimek
  • Semizotu
  • Pazı
  • Kivi
  • Tam tahıllar
  • Nane
  • Bezelye
  • Marul

B9 Vitamini Tüketimi Ne Kadar Olmalı?

Daha önceden de belirttiğimiz gibi insanların günlük tüketmesi gereken folik asit vitamini başta yaş, cinsiyet vb. koşullara bağlı olarak değişebilmektedir. Genel olarak aşağıdaki tüketim miktarlarını referans alabilirsiniz:

  • 6 aya kadar bebeklerin 65 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.
  • 12 aya kadar bebeklerin 80 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.
  • 1 – 3 yaş arası çocukların 150 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.
  • 4 – 8 yaş arası çocukların 200 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.
  • 9 – 13 yaş arası çocukların 300 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.
  • 14 yaş ve üzeri yaş grubunun 400 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.
  • Hamile kadınların hamilelik süreci boyunca 600 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.
  • Emziren kadınların emzirme süresi boyunca 500 mcg B9 vitamini tüketmesi gerekir.

B9 vitamini suda çözünen bir vitamin olduğu için bu vitamini günlük olarak belirtilen dozlarda almanız vücudunuzdaki organ ve sistemlerinin sağlığını muhafaza etmesi bakımından çok önemlidir. Günlük belirtilen dozda B9 vitamini aldığınızdan emin olmanızı öneririz. B9 vitamini kullanımı bakımından sadece B9 vitamini takviyesi alabileceğiniz gibi diğer B vitaminleri ile birlikte B9 vitamini almanız B9 vitaminden aldığınız tesiri arttıracaktır.

B Vitaminleri

B vitaminleri, çeşitli metabolik süreçler için gerekli olan ve 8 farklı vitaminden oluşan, suda çözünür vitamin topluluğudur. Bu vitaminlerin çoğu vücut tarafından depolanamaz ve bu sebeple tükettiğimiz gıdalardan veya vitamin takviyelerinden temin etmemiz gereklidir. Tavsiye için doktorunuza veya diyetisyeninize başvurun.

206 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan / 5. Oy Sayısı:

Çok Şanslısın Senden Önce Kimse Bu Makaleye Puan Vermemiş. İlk SEN OL!

Okumaya Devam Et
Advertisement
Yorumlar İçin Tıkla

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

VİTAMİN

B6 Vitamini

B6 vitamini nedir ? Diye merak ediyorsanız Bilinen diğer adı “Piridoksin” olan, vücudun sayısız biyolojik fonksiyonunda çok önemli rol oynayan, B grubu vitaminleri arasında yer alan ve suda çözünen bir organik bileşiktir.

Published

on

B6 Vitamini (Pridoksin)

B6 Vitamini Nedir ?

B6 vitamini nedir ? Diye merak ediyorsanız Bilinen diğer adı “Piridoksin” olan, vücudun sayısız biyolojik fonksiyonunda çok önemli rol oynayan, B grubu vitaminleri arasında yer alan ve suda çözünen bir organik bileşiktir.

Formül: C8H11NO3
IUPAC numarası: 4,5-Bis(hydroxymethyl)-2-methylpyridin-3-ol
Molar kütle: 169,18 g/mol
Erime noktası: 159 °C
İçinde çözündüğü madde: Su
ChEBI Kimliği: 16709

B6 Vitamini Özellikleri

B6 vitamini özellikleri aşağıdaki gibidir:

  • Suda çözünen bir vitamin olduğu için yağda çözülen vitaminlere göre çok daha kısa sürede vücuttan atılır.
  • Vücutta depolanmadan idrar ile birlikte dışarı atılan bir vitamindir.
  • Pridoksal 5 – fosfat, pridoksamin, pridioksal gibi türevlere sahip olan bir vitamindir.
  • Özellikle kan akışı ve hareket gibi vücut fonksiyonlarını düzenleyici etkisi ile ön plana çıkan bir vitamindir.
  • Bu vitamine duyulan ihtiyaç yaşa, cinsiyete, kilo gibi faktörlere bağlı olarak değişmektedir. Ancak gebelik, emzirme gibi dönemlerde ihtiyaç artacaktır.

B6 Vitamininin Faydaları

  • Kalp ve Damar Hastalıkları Riskini Azaltır
  • Beyin Gelişimini Destekler
  • Mutluluk Hormonu Salgılanmasını Tetikler
  • Kansızlığa Karşı Savaşır
  • Eklem ve İskelet Sistemini Destekler
  • Regl Sancılarını Azaltır
  • Astım Ataklarını Azaltır
  • Mide Bulantısını Azaltır
  • Böbrek Taşı Oluşumunu Önler
  • Uykuyu Düzenlemeye Yardımcı Olur

Kalp Damar Hastalıkları

Kan damarlarını koruyucu özellik gösteren ve böylelikle dolaşım sisteminin düzenlenmesini sağlayan bir organik bileşiktir. B6, Omega 3 gibi tansiyon ve kolesterolü düşürür aynı zamanda kalp ve damar hastalıkları oluşma riskini azaltır.

Beyin Gelişimi

Beyin gelişimini destekleyen ve beynin işlevlerini gerçekleştirmesine yardımcı olan bir vitamindir. Özellikle hafıza ile ilgili problemlerin giderilmesinde aktif olarak rol oynayan B6 Alzheimer tedavisinde de etkilidir.

Mutluluk Hormonu

Ruh halinin iyileştirilmesini, depresif moddan çıkılmasını sağlayan B6 seratonin ve norepinefrin hormonlarının üretilmesini sağlayarak konsantrasyonunuzu arttırmanızı ve stresinizi azaltmakta size yardımcı olmaktadır.

Kansızlık

Hemoglobinin oluşmasında önemli rol oynayan B6 anemi belirtilerinin azalmasına yardımcı olmaktadır.

Eklem ve İskelet Sistemi

B6 vitamini romatoid artrit gibi eklem iltihaplanması sonucu oluşan rahatsızlıkların belirtilerinin önlenmesinde ve yine bu rahatsızlıklar sonucu meydana gelen ağrıların azalmasında önemli rol oynamaktadır.

Regl Sancıları

Beyinde ağrı yönetiminden sorumlu plan nörotransmitterler üzerinde oldukça etkili olan B6 adet öncesi semptomların ve adete bağlı olarak gelişen ağrıların azalmasını sağlamaktadır.

Astım Atakları

Astım ataklarını azaltan B6 yine bu ataklar esnasında oluşan hırıltıların oluşmasını önleyerek atakları daha hafif atlatma konusunda astım hastalarına yardımcı olmaktadır.

Mide Bulantısı

Bu vitaminin yararları arasında hamilelik sırasında oluşan mide bulantılarını azaltıcı özellik göstermesi de yer almaktadır. Gebelikte oluşan mide bulantılarının önüne geçmek için B6 kullanabilirsiniz.

Böbrek Taşı Oluşumu

Magnezyum ile birlikte alındığı takdirde böbrek taşı oluşumunu engelleme konusunda sizlere yardımcı olan bir organik bileşiktir.

Uykuyu Düzeni

Uyku düzenlenmesinde melatonin hormonu aktif olarak rol oynayan bir hormondur. B6 bu hormonun sentezlenmesinde görevli olduğu için uykuya dalmanızı kolaylaştıracaktır.

B6 Vitamini Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

B6 tüketilmesi gereken miktarda tüketilmez ya da vücutta yeteri miktarda emilmezse B6 vitamini eksikliği ve buna bağlı olarak vücutta birtakım semptomlar görülebilir. Bu semptomlar aşağıdaki gibidir:

  • Psikolojik Gelgitler Yaşanması
  • Kas Ağrıları, Sürekli Yorgunluk
  • Beyin ve Sinir Sisteminde Görülen Rahatsızlıklar
  • Kilo Kaybı
  • Kalp ve Damar Rahatsızlığı Riskinin Artması
  • Eklem Rahatsızlıkları

Psikolojik Gelgitler Yaşanması

Depresyona yatkınlık, duygu durum bozuklukları, ansiyete ve sinirlilik gibi psikolojik problemlerin yaşanması en sık karşılaşılan semptomlardır.

Kas Ağrıları, Sürekli Yorgunluk

Sürekli yorgunluk, enerji düşüklüğü, kas ağrıları, adet ağrısının artması ve anemi gibi sorunlar görülebilir.

Beyin ve Sinir Sisteminde Görülen Rahatsızlıklar

Migrenin pek çok nedeni olsa da B6 eksikliği de migren ve kronik baş ağrısına neden olabilir. Bu bulguların yanı sıra nöropsikiyatrik bozukluklar da ağrıya eşlik edebilir. Aynı zamanda beyin ve sinir fonksiyonlarının yerine getirilememesinden kaynaklanan hafıza zayıflığı ve uyku düzensizlikleri de gözlemlenebilir.

Kilo Kaybı

B6 eksikliği belirtileri arasında iştahsızlık ve iştahsızlığa bağlı zayıflama da görülmektedir. Kilo kaybına özellikle sürekli yorgun hissetme ve baş ağrısı da eşlik ediyorsa B6 eksikliğinin bu semptomlara neden olması olası olacaktır.

Kalp ve Damar Rahatsızlığı Riskinin Artması

Kalp ve kalp damarlarının fonksiyonlarını yerine getirmesine yardımcı olan bir vitamin olduğu için eksikliği söz konusu olduğunda kalp hastalığı ve damar rahatsızlıkları görülebilir.

Eklem Rahatsızlıkları

Eklem ve iskelet sistemini destekleyen bir vitamindir ve eksikliği durumunda romatoid artrit rahatsızlığı ve diğer iskelet sistemi rahatsızlıkları gözlemlenebilir.

B6 Vitamini İçeren Besinler

B6 içeren pek çok besin kaynağı bulunmaktadır. Ancak bazı besinler diğer besinlere göre çok daha fazla oranda içermektedir. B6 vitamini içeren besinler aşağıdaki gibidir:

  • Fındık
  • Kepekli tahıllar
  • Balık
  • Kurutulmuş baharatlar
  • Ay çiçeği ve susam
  • Antep fıstığı
  • Ciğer
  • Sarımsak

Günlük B6 Vitamini İhtiyacı

B6 vitaminin günlük olarak ne kadar alınması gerektiği kişinin yaşına, cinsiyetine göre değişim göstermektedir. Aşağıda günlük B6 tüketimi konusunda sizlere yardımcı olacak bilgiler sunuyoruz:

  • 0 – 6 ay arası bebeklerin günlük olarak 0,3 mg B6 alması gerekir.
  • 1 – 8 yaş grubundaki çocukların günlük olarak 0,5 – 0,6 mg B6 alması gerekir.
  • 4-16 yaş grubundaki çocukların günlük olarak 0,6 – 1 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 14-18 yaş grubundaki erkek ve kadınlarda günlük olarak 1,2 – 1,3 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 19 – 50 yaş grubunda yer alan kadınların ve erkeklerin günlük olarak 1.3 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 51 yaş üstü kadınların günlük olarak 1,5 mg B6 alması gerekir.
  • 51 yaş üstü erkeklerin günlük olarak 1,7 mg B6 alması gerekir.
  • Hamile kadınların günlük olarak 1,9 mg B6 alması gerekir.
  • Emziren kadınların günlük olarak 2 mg B6 alması gerekir.

Bu oranlarda B6 vitamini kullanımı gerçekleştirirseniz organizmanız uyum içerisinde ve dengeli bir şekilde çalışacaktır ve B6 vitaminin düzenli olarak alınması sizi bu vitaminin eksikliği halinde görülecek rahatsızlıklardan koruyacaktır.

B Vitaminleri

B vitaminleri, çeşitli metabolik süreçler için gerekli olan ve 8 farklı vitaminden oluşan, suda çözünür vitamin topluluğudur. Bu vitaminlerin çoğu vücut tarafından depolanamaz ve bu sebeple tükettiğimiz gıdalardan veya vitamin takviyelerinden temin etmemiz gereklidir. Tavsiye için doktorunuza veya diyetisyeninize başvurun.

379 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan 5 / 5. Oy Sayısı: 1

Devamını Göster

Popüler Makaleler