SAĞLIKLI YAŞAM

Kışın Detoks Yapılır Mı?

Kışa Hazırlık! Kışın Detoks Yapılır Mı?

Günümüzde popüler bir sözcük haline gelen detoks kelimesini kilo vermek isteyen bireylerin ağzından sık sık duyabilirsiniz. Genel tanımıyla detoks toksik maddelerin insan vücudu dahil canlı bir organizmadan fizyolojik veya tıbbi olarak uzaklaştırılmasıdır ve bu esas olarak karaciğer tarafından gerçekleştirilir. Özellikle yaz aylarında kilo vermek isteyen bireyler kilo verme sürecini hızlandırmak için detoks yöntemine baş vururlar. Peki detoks sadece yazın mı yapılmalıdır? Hangi durumlarda detoks yapılmalıdır?

Yaş ile birlikte vücudun metabolik artıkları temizleme gücünde azalma gözlenmektedir. Vücutta toksin birikiminin ana nedenlerinden ilki; hava, su ve yiyeceklerdeki doğal olmayan çevresel toksinlere maruz kalmaktır. İkincisi ise yorgunluk, stres, anksiyete ve sinir sistemindeki bozukluklardır. Bununla beraber sigara, alkol, beslenme bozuklukları, besinlerdeki zirai ilaç kalıntıları ve kozmetikler gibi kimyasalların vücuttaki izleri vücutta toksin birikiminin başlıca sebeplerdir.

Tüm yaz tatiller ve seyahatlerin de etkisiyle beslenme düzeninde bozulmalar olabilir, yiyecek tüketim tarzı tamamen değişebilir. Yaz sonuna doğru kaybedilen formun geri kazanılması ve vucudun toksin yükünü azaltmak için için kışa hazırlık döneminde de detoks yapılabilir. Peki hangi durumlarda nasıl uygulanmalı?

Hangi Durumlar İçin Detoks Faydalıdır?

  • Genel sağlık durumunun iyileştirilmesinde
  • Düşük enerji ve yorgunluk belirtilerinde
  • Kabızlık, gaz ve şişkinlik gibi sindirim sorunları yaşanan zamanlarda
  • Kilo alımı ve fazla iştah belirtileri görüldüğünde
  • Bağışıklığın zayıfladığı zamanlarda
  • Sağlıksız yaşam tarzına sahip zamanlarda
  • Aşırı stres dönemlerinde
  • İlaç kullanımı ve antibiyotik maruziyetinde
  • Sigara ve alkol kullanımının yoğun olduğu durumlarda faydalıdır.

Yaşam tarzında değişikliğe gitmenin her zaman daha etkili ve kesin sonuç vereceğini unutmadan yaşam tarzındaki birkaç değişiklikle detoks etkili bir şekilde yapılabilir ve vücudun doğal detoks sistemine katkıda bulunabilir. Daha iyi bir beden için;

Detoks Yaparken Dikkat Etmeniz Gerekenler

  1. Alkolü sınırlayın
  2. Uykuya odaklanın ve uykusuzluktan kaçının
  3. Daha fazla su için
  4. Şeker ve işlenmiş gıda tüketiminizi azaltın
  5. Antioksidan açısından zengin gıdalar tüketin
  6. Prebiyotik bakımından yüksek gıdalar tüketin
  7. Tuz tüketimini azaltın
  8. Sebze meyveyi diyetinizden eksik etmeyin

Detoks Sırasında Bunları Yapmayın

  1. Uzun süre hava kirliliğine maruz kalmayın
  2. Kimyasal deterjan ve temizleyicilerden uzak durun
  3. Uzun süreler bilinçsiz antibiyotik kullanmayın
  4. Uzun süre düşük enerjili diyetler uygulamayın
  5. Uzun süre hareketsiz kalmayın
  6. Sürekli dışarıdan ve işlenmiş hazır paketli ürünler tüketmeyin
  7. Stresten uzak kalmaya çalışın

Tüm bunlara rağmen kilo veriminiz durmuşsa veya hazımlık yaşıyorsanız vücudu harekete geçirmek için kısa süreli detoks programlarından faydalanabilirsiniz. Detokslar uzun vadeli olmamalı ve 3 ila 5 günlük olabilmekle beraber 7 günü aşmamalıdır.

Kimler Detoks Yapmamalı?

Hamileler, emziklililer, kronik rahatsızlığı olanlar veya büyük cerrahi operayon geçiren kişilere detoks programları önerilmez. Genel öneriler haricinde bireysel bir detoks programı için diyetisyeninize danışmayı ihmal etmeyin.

Diyetisyen Ceylan Çetin

Mail Listemize Üye Ol

Mail listemize üye olarak sitemizdeki güncellemelerden herkesten önce haberdar olabilirsiniz.

Üye Ol

Bu İçeriğe Tepki Vermelisin

Benzer Makaleler

Yorum Yap