Connect with us
Protelan Zayıflama Ürünü

DİYET

Sağlıklı Meyveler Nelerdir ?

Sağlıklı Meyveler Nelerdir ? Meyveler içerisinde barındırdığı sağlıklı vitaminlerle insan sağlığına yararlıdır sağlıklı meyveler hakkında her şey listemizde

Published

on

Sağlıklı Meyveler Nelerdir

İnsan Sağlığına Faydalı Olan Meyveler Nelerdir ?

Düzenli meyve yemek insan sağlığını koruyabilir. Meyvelerin insan sağlığına vitamin ve benzeri besinleri alması açısından çok faydası vardır. İnsan sağlığına faydası olan sağlıklı meyveler nelerdir bunu bilmek ve bu meyveleri tüketmek size sağlığınıza fayda sağlayacaktır hastalıklarınıza, gün içerisinde ki ruh hallerinize kilo vermenize vitamin eksikliklerinizi gidermenizde yararlı olacaktır işte sağlıklı meyveler nelerdir adlı listemiz.

1. Greyfurt

Greyfurt, en sağlıklı narenciye meyvelerinden biridir. İyi bir vitamin ve mineral kaynağı olmasının yanı sıra, kilo vermeye yardımcı olması ve insülin direncini azaltması ile bilinir. Örneğin, 91 kişiden oluşan bir çalışmada, yemeklerden önce yarım taze greyfurt yiyenlerin, yemek yiyenlere kıyasla (1.3 kg) daha kilo verdikleri görülmüştür. Aynı çalışmada greyfurt grubu insülin seviyelerinde anlamlı bir azalma ve insülin direncinde azalma göstermiştir
Ayrıca greyfurt yemenin kolesterol seviyesini düşürdüğü ve böbrek taşlarını önlemeye yardımcı olduğu düşünülmektedir.

2. Ananas

Tropikal meyveler arasında, ananas bir beslenme süperstarıdır. C Vitamini içeren ananas ayrıca, anti-enflamatuar özellikleri ve protein sindirimi için bilinen bir enzimler karışımı olan bromelain içerir. Hayvan üzerinde ki çalışmalar, bromelainin kanser ve tümör büyümesine karşı korunmaya yardımcı olabileceği düşünülmektedir.

3. Avokado

Avokado diğer meyvelerden farklıdır. Meyvelerin çoğu karbonhidrat açısından yüksektir, avokado karbonhidratı düşüktür ve çoğunlukla sağlıklı yağlardan oluşur. Avokadodaki yağın çoğunluğu, azaltılmış inflamasyon ve daha iyi kalp sağlığı ile bağlantılı tekli doymamış bir yağ olan oleik aside sahiptir. Sağlıklı yağlara ek olarak avokado, potasyum, lif ve magnezyuma sahiptir. Avokado, her ikisi de kalp sağlığını geliştirme konusundaki rolleriyle iyi bilinen sağlıklı yağlar ve potasyum bakımından zengindir.

 

4. Yaban mersini

Yaban mersini, vitamin açısından güçlüdür ve insan sağlığına yararları vardır. Özellikle lif, C vitamini, K vitamini ve manganez bakımından yüksek olan etkileyici bir beslenme değerlerine sahiptir. Yaban mersini de antioksidanlarda olağanüstü yüksektir. Aslında, en sık tüketilen meyvelerin en yüksek antioksidan içerdiğine inanılmaktadır. Yaban mersini içindeki antioksidanlar kalp hastalığı, diyabet ve Alzheimer gibi kronik durumlar riskini azaltabilir. Yaban mersini de bağışıklık sistemi üzerindeki güçlü etkileri için bilinir.

Bir araştırma düzenli olarak yaban mersini yemenin vücutta ki zararlı virüsleri engelleyebileceğini düşünmektedir. Bunlar oksidatif strese ve viral enfeksiyonlara karşı korunmanıza yardımcı olur.

Ek olarak, yaban mersini içindeki antioksidanlar beyniniz üzerinde koruyucu bir etkiye sahip olabilir. Örneğin, yaban mersini yemenin yaşlı erişkinlerde hafızayı geliştirdiğini gösterilmiştir.

5. Elma

Elma en popüler meyveler arasındadır ve aynı zamanda inanılmaz besin değerlerine sahiptir. Sağlıklı meyveler nelerdir sorusuna verilebilecek en güzel cevap elmadır, elma ulaşılması ve tüketilmesi kolay, insan sağlığına faydalı olan bir meyvedir. Yüksek miktarda lif, C vitamini, potasyum ve K vitamini içerirler. Ayrıca bazı B vitaminleri de sağlayabilirler. Araştırmalar, almalardaki antioksidanların kalp sağlığını artırabileceğini ve tip 2 diyabet, kanser ve Alzheimer riskini azaltabileceğini göstermektedir. Elmanın göze çarpan bir diğer sağlık yararı da pektin içeriği. Pektin, bağırsaklarınızda ki iyi bakterileri besleyen ve sindirim ve metabolik sağlığın iyileştirilmesine yardımcı olan prebiyotik bir elyaftır.

6. Kirazlar

Sağlıklı meyveler den kiraz besinler açısından zengin, özellikle potasyum, lif ve C vitamini içerir. Antosiyaninler ve karotenoidler dahil, iltihabı azaltan ve çeşitli hastalıkların önlenmesine yardımcı olabilecek antioksidanlar içerirler. Kirazların bir diğer etkileyici yararı da melatonin içerir. Melatonin, uyku zamanı geldiğinde beyninizi harekete geçiren hormondur. Uykusuzluk ve diğer uyku bozukluklarının tedavisinde yardımcı olabilir. Bir çalışma, vişne suyundaki melatonin içeriğinin uyku süresini ve kalitesini arttırdığı sonucuna varmıştır.

7. Yenidünya

Yenidünyalar, Eriobotrya japonica ağacının küçük, yüksek besleyici meyveleridir . Çeşitliliklerine bağlı olarak sarı, turuncu veya kırmızı renklerdedir. Sağlıklı meyveler nelerdir listesinde Yenidünyalar özellikle karotenoidler bakımından zengindir sağlığı iyileştirici özelliklere sahip bitki pigmentleri. Örneğin, karotenoid bakımından zengin bir diyet yemek kalp hastalıklarına ve bazı yaygın kanser türlerine karşı korunmaya yardımcı olabilir. Bu tatlı, sağlıklı narenciye meyveleri çiğ olarak yenebilir veya hem tatlı hem de tuzlu yiyeceklere dahil edilebilir. Yenidünya yiyecekler bazı özel marketlerde bulunabilir.

8. Muzlar

Muz vitaminler ve mineraller bakımından zengindir ve sağladığı çok az sağlık yararı vardır. Potasyumun yüksek olduğu iyi bilinmektedir. Bir orta boy muz, bu mineral için RDI’nın% 12’sini sağlar. Sağlıklı meyveler nelerdir listesini hazırlarken muzun içeriğinden de bahsetmemiz gerek. Muzların eşsiz özelliklerinden biri de karbonhidrat yapılarıdır. Yeşil, olgunlaşmamış muzlardaki karbonhidratlar büyük oranda dirençli nişastadan oluşur ve bu da kan şekeri kontrolünü iyileştirir ve kendinizi tok hissetmenizi sağlar. Muzlar ayrıca kan şekeri kontrolünü ve sindirim sağlığını iyileştirebilecek pektin içerir. Yüksek karbonhidrat değeri yüksek olduğundan sporcular tarafından en çok tüketilen sağlıklı meyvelerdendir.

9. Portakallar

Portakallar, dünyanın en popüler ve besleyici meyvelerinden biridir, Sağlıklı meyveler nelerdir listesine eklemenin en önemli nedeni içerisinde barındırdığı insan sağlığının ihtiyacı olan vitaminlerdir. Orta boy bir portakal yemek önemli miktarda C vitamini ve potasyum sağlayacaktır. Ayrıca, tiamin ve folat gibi iyi bir B vitamini kaynağıdır. Portakaldaki bitki bileşikleri sağlık yararlarının çoğundan sorumludur. Bunlar flavonoidleri, karotenoidleri ve sitrik asidi içerir.Örneğin, sitrik asit böbrek taşı riskini azaltabilir.

10. Böğürtlen

Böğürtlen, vitamin, mineral, lif ve antioksidanlarla dolu, inanılmaz derecede sağlıklı bir meyvedir. Etkileyici miktarda C vitamini, K vitamini ve manganez sağlarlar. Böğürtlendeki antioksidanların, iltihaplanmayı ve atardamarların yaşlanmasını azalttığı gösterilmiştir. Her iki etki kalp hastalığı ve kanser gibi kronik hastalıklara karşı koruma sağlayabilir.

11. Zeytinler

Sağlıklı meyveler nelerdir listesinde görüldüğünde sizi şaşırtan zeytin, iyi bir E vitamini, demir, bakır ve kalsiyum kaynağıdır. Ayrıca, kalp hastalıklarını ve karaciğer hasarını önlemeye yardımcı olabilecek ve ayrıca anti-enflamatuar etkilere sahip birçok antioksidan sağlarlar. Avokadolara benzer şekilde, zeytinler kalp sağlığı ve kanser önleme için çeşitli faydalar sağlayabilen oleik asit içerir. Ek olarak, hayvan çalışmaları, zeytinlerde bulunan bazı bitki bileşiklerinin osteoporoz riskini azalttığı ile ilişkilendirmiş tir.

12. Karpuz

Karpuz A ve C vitaminlerinde yüksektir. Likopen, karotenoidler ve cucurbitacin E de dahil olmak üzere bazı önemli antioksidanlar açısından zengindir. Bazı karpuz antioksidanları, kanser riskini önleyebileceği düşünülmektedir.

Likopen alımı, sindirim sistemi kanserleri riskinin azalmasıyla bağlantılı iken, cucurbitacin E tümör büyümesini engelleyebilir. Likopen bakımından zengin besinler tüketmek, kolesterolü ve kan basıncını düşürme kabiliyetleri nedeniyle kalp sağlığını da artırabilir. Bütün meyveler arasında karpuz en fazla nemlendirenler den biridir. %92 sudan oluşur ve bu durum daha fazla hissetmenize yardımcı olur.

13. Limonlar

Limonlar yüksek C vitamini içeriği ile bilinen çok sağlıklı bir narenciye meyvesidir. Kan yağlarını ve kan basıncını düşürme potansiyeli nedeniyle kalp sağlığını arttırmada özellikle yardımcı olabilirler. Sağlıklı meyveler nelerdir listesinde limon hayatınızın her anında ulaşabileceğiniz hem içecek hemde sos olarak kullanabileceğiniz vitamin değeri yüksek bir meyvedir. Hayvan çalışmalarından elde edilen bulgulara dayanarak, araştırmacılar ayrıca limonlardaki bitki bileşiklerinin kilo alımını önlemeye yardımcı olabileceğini önerdiler. Diğer çalışmalar limon suyundaki sitrik asidin böbrek taşlarını tedavi etme yeteneğine sahip olduğunu göstermektedir

14. Çilek

Çilekler çok besleyicidir. C vitamini, manganez, folat ve potasyum içeriği sayesinde sağlıklı meyveler nelerdir listesinde hak ettikleri yeri hemen alırlar. Diğer meyvelerle karşılaştırıldığında, çilekler nispeten düşük bir glisemik indekse sahiptir. Onları yemek, kan şekeri artışına neden olmamalıdır. Diğer meyvelere benzer şekilde, çilekler kronik hastalık riskinizi azaltabilecek yüksek antioksidan kapasiteye sahiptir.

15. Nar

Narlar, yiyebileceğiniz en sağlıklı meyveler nelerdir listesi arasında yer almaktadır. Sadece besinler yemek olarak değil, sağlık yararlarının çoğundan sorumlu olan güçlü bitki bileşikleri de içerirler. Nardaki antioksidan seviyelerinin yeşil çay ve kırmızı şarabınkinden üç kat daha fazla olduğu gösterilmiştir. Araştırmalar ayrıca narların anti-enflamatuar etkilere sahip olduğunu ve kanser riskini azaltmaya yardımcı olabileceğini göstermiştir. Narların çok çeşitli sağlık yararları var. Antioksidanlar ve iltihabı azaltmaya yardımcı olan ve hastalıkları önleyen diğer bitki bileşikleri bakımından inanılmaz derecede yüksektir.

İlginizi Çekebilir: Uyku Getiren Çaylar

 

121 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan 1 / 5. Oy Sayısı: 1

Çok Şanslısın Senden Önce Kimse Bu Makaleye Puan Vermemiş. İlk SEN OL!

Okumaya Devam Et
Yorumlar İçin Tıkla

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

DİYET

Fonksiyonel Besinler Nedir? Bilmeniz Gereken Her Şey

Son yıllarda fonksiyonel besinlerin sağlık üzerine olumlu etkileri üzerinde daha fazla durulmaktadır.Nutrosötik olarak da bilinen fonksiyonel besinler besin ögesi bakımından zengin olduğu gibi sağlık için de birçok yararı vardır. Örneğin, hastalıklara karşı koruyucudur, vitamin, mineral eksikliğini önler ve büyüme ve gelişmeyi destekler.Bu makalede fonksiyonel besinlerin tanımından, yararlarından ve kullanım alanlarından bahsedilmektedir.

Published

on

Fonksiyonel Besinler Nedir? Bilmeniz Gereken Her Şey

Bilmeniz Gereken Sağlıklı Fonksiyonel Besinler

Son yıllarda fonksiyonel besinlerin sağlık üzerine olumlu etkileri üzerinde daha fazla durulmaktadır. Nutrosötik olarak da bilinen fonksiyonel besinler besin ögesi bakımından zengin olduğu gibi sağlık için de birçok yararı vardır. Örneğin, hastalıklara karşı koruyucudur, vitamin mineral eksikliğini önler ve büyüme ve gelişmeyi destekler bu makalede fonksiyonel besinler tanımından, yararlarından ve kullanım alanlarından bahsedilmektedir.

Fonksiyonel Besinler nedir?

Fonksiyonel besinler besin içeriklerinin zengin olmasının ötesinde sağlığı iyileştirme özelliği de taşır. Bazı tipleri sadece besin ögesi veya sağlığı olumlu yönde etkileyecek farklı ögeler içerir.

Fonksiyonel besin konsepti devletin genel populasyonun sağlığını olumlu yönde etkilemek adına besinlerin kanıtlanmış faydalarını onaylamasıyla birlikte  1980’lerde Japonya’da ortaya çıkmıştır.

Bazı fonksiyonel besinler vitamin, mineral, probiyotik veya lifle gıda takviyesi içermektedir. Sebze, meyve, kuru yemiş ve tahıllar gibi besin ögesinden zengin gıdalar fonksiyonel besin olarak kabul edilir.

Örneğin yulaf, beta-glukan denilen inflamasyonu azaltan, bağışıklık sistemini ve kalp sağlığını güçlendiren bir lif içermektedir. Buna benzer olarak meyveler ve sebzeler hastalıklara karşı koruyucu etkileri olan antioksidanlar bakımından zengindir.

ZAYIFLATAN MEYVE VE SEBZELER LİSTESİ HEMEN TIKLAYIN

Fonksiyonel Besinlere Örnekler

Fonksiyonel besinler iki kategoride incelenir; geleneksel ve takviye edilmiş.

Geleneksel besinler doğaldır, Örneğin tam tahıl besinler vücut için gerekli olan vitamin, mineral, antioksidan ve kalbe yararlı yağ içeriği bakımından zengindir.

Ancak takviye edilmiş besinler vitamin, mineral, probiyotik veya lif gibi insan sağlığını olumlu yönde etkileyen ögelerle zenginleştirilmiştir.

Geleneksel besinlere örnek vermek gerekirse;

  • Meyveler:  Elma, portakal, muz, armut, şeftali, kivi, üzüm
  • Sebzeler: Brokoli, karnabahar, marul, ıspanak, kabak
  • Kuruyemişler: Badem, fıstık, kaju, ceviz
  • Tohumlar: Chia tohumu, keten tohumu, balkabağı tohumu, kenevir tohumu
  • Kurubaklagiller: Kurufasulye, nohut, mercimek
  • Tam Tahıllar: Yulaf, arpa, karabuğday, kuskus
  • Deniz Ürünleri: Somon, sardalya, ançüvez, orkinos, morina balığı
  • Fermente Besinler: Kefir, lahana turşusu, sirke
  • Otlar ve Baharatlar: Zerdeçal, kimyon, zencefil, kırmızı biber
  • İçecekler: Kahve, yeşil çay, siyah çay

Takviye edilmiş besinlere örnek vermek gerekirse;

  • C vitamini eklenmiş meyve suları
  • Kalsiyum ve d vitamini takviye edilmiş sütler ve yoğurtlar
  • Hayvansal sütlere alternatif kalsiyum takviyeli badem, pirinç, hindistan cevizi ve ceviz sütü
  • B vitamini eklenmiş ekmek ve makarnalar
  • B vitamini ve kalsiyum eklenmiş kahvaltılık gevrekleri ve granolalar
  • Omega-3 takviye edilmiş yumurtalar

Potansiyel Yararları

Fonksiyonel besinler birçok sağlık yararı ile ilişkilendirilmektedir.

Besin Ögesi Eksiklerini Önleyebilir

Fonksiyonel besinler vitamin, mineral, sağlıklı yağlar ve liflerden gibi önemli besin ögeleri bakımından zengindir.

Beslenme programınıza fonksiyonel besinleri eklemek besin ögesi eksikliğine karşı sizi korur. Örneğin demirden zenginleştirilmiş unların kullanılmasıyla birlikte, çocuklarda anemi neredeyse yarı yarıya azalmıştır.

Takviye edilmiş besinler; raşitizm, guatr ve doğuştan gelen eksiklikler gibi besin ögesi eksiklerinin önlenmesinde rol oynar.

Hastalıklara Karşı Koruyabilir

Fonksiyonel besinler hastalıklara karşı koruyucu olan önemli besin ögelerini içerir. Birçoğu özellikle antioksidan bakımından zengindir. Bu moleküller serbest radikaller ismi verilen zararlı maddeleri yok ederek, hücre hasarı ve kalp hastalıkları, kanser ve diyabet gibi bazı kronik hastalıkların önlenmesinde etkilidir.

Bazı fonksiyonel gıdalar omega-3 yağ asitleri bakımından zengindir, bu tip sağlıklı yağlar inflamasyonun azaltılmasında, beyin fonksiyonlarının gelişmesinde ve sağlığın korunmasında rol oynar.

Bazı fonksiyonel besinler ise lif içermektedir ve lifler diyabet, obezite, kalp damar hastalıkları ve inmeye karşı kan şekerinin kontrolünü sağlayarak sağlığı olumlu yönde etkiler. Lifler ayrıca divertikülit, mide ülseri, hemoroid ve reflü gibi sindirim bozukluklarının önlenmesinde etkilidir.

Büyüme ve Gelişmeye Yardımcı Olabilir

Bazı besin ögeleri bebeklerde ve çocuklarda doğru büyüme ve gelişmeyi sağlamak için önemlidir.

Sağlıklı bir diyetin parçası olarak besin ögelerinden zengin fonksiyonel besinler beslenmeyi seçeneklendirmek adına önemlidir. Ek olarak beslenme ve büyümeyi destekleyen takviye edilmiş besinleri tüketmek önemlidir.

Örneğin gevrekler, tahıllar ve unlar genellikle anne karnındaki bebek için önemli olan folik asit gibi B vitaminleri bakımından zenginleştirilir.

Folik asit seviyelerinin düşük olması, beyni, omur iliği ve omurgayı etkileyen nöral tüp defekti  hastalığının riskini arttırabilir. Folik asit kullanımının artması nöral tüp defekti hastalığının %50-70 oranında azalmasına yardımcı olur.

Omega-3 yağ asitleri, demir, çinko, kalsiyum ve B12 vitamini gibi diğer besin ögeleri fonksiyonel besinlerde bulunarak büyüme ve gelişmede önemli rol oynar.

Kullanımı

İyi bir şekilde hazırlanmış sağlıklı bir beslenme programı meyve, sebze, tam tahıl ve kuru baklagiller gibi kompleks karbonhidratlar bakımından zengin olmalıdır.

Bu besinler sadece vücudun ihtiyacı olan vitamin ve mineralleri sağlamakla kalmaz genel sağlığı da olumlu yönde etkiler.

Değişimler yapılmış, takviye edilmiş fonksiyonel besinler dengeli bir beslenmeye uygundur. Aslında beslenme programında oluşan her türlü boşluğu doldurabilirler. vitamin, mineral, lif, kalp sağlığını koruyan yağlar veya probiyotikler gibi önemli besin ögelerinin alımını sağlayarak sağlığı olumlu yönde geliştirir.

Sonuç

Fonksiyonel besinler birçok sağlık yararı olan besin kategorisindedir. Sadece besin ögesi eksikliklerini tamamlamakta kalmaz, hastalıklara karşı koruyucudur ve büyüme ve gelişmeyi destekler.

Ek olarak takviye edilmiş besinleri tüketmek; beslenmede çeşitliliğe gitmek besin ögesi eksikliklerini tamamlamak ve daha sağlıklı olmak için gereklidir.

İlginizi Çekebilir: Yemeniz Gereken Sağlıklı Kuruyemişler HEMEN TIKLAYIN

 

29 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan 5 / 5. Oy Sayısı: 1

Çok Şanslısın Senden Önce Kimse Bu Makaleye Puan Vermemiş. İlk SEN OL!

Devamını Göster

Popüler Makaleler