Connect with us

VİTAMİN

İhtiyacımız Olan Vitamin ve Mineraller

İhtiyacımız Olan Vitamin ve Mineraller ? Vücudunuzun sağlığı için nelere ihtiyacınız olduğunu biliyor musunuz hastalıklardan korunmak için bu listedeki vitaminleri öğrenmeniz gerekiyor.

Published

on

İhtiyacımız Olan Vitamin ve Mineraller

Günlük Almamız Gereken Vitamin ve Mineraller Nelerdir?

Sağlıklı bir yaşam için vücudunuzun ihtiyacınız olan bir çok vitamin ve mineraller bulunmaktadır. Bunların büyük kısmını vücudumuz sentezleyebilir, ancak bu besin öğeleri içinde özellikle bir kaç tanesi oldukça önemlidir ve vücudumuz için bunları mutlaka almak zorundayız. Peki yaşantımız da özellikle ilerleyen yaşlarda ihtiyacımız olan vitamin ve mineraller hangileridir? İşte size sağlıklı bir yaşam için özellikle ihtiyacınız olan vitamin ve mineralleri listeledik.

  • Kalsiyum
  • B12 Vitamini
  • D vitamini
  • B6 Vitamini
  • Magnezyum
  • Omega 3
  • Çinko
  • Selenyum
  • Potasyum
  • Folat
  • Lif

Kalsiyum

Latincede “kireç” anlamına gelen “calx” kelimesinden gelen kalsiyum, maalesef yaşımız ilerledikçe aldığımızdan daha fazlasını kaybetmeye başladığımız bir mineraldir. Doğduğumuz günden itibaren ihtiyaç duyulan çocukluk döneminde de kemik özellikle kemik sağlığı için enzem bir mineraldir. Bu, özellikle menopoz sonrası kadınlar için kemiklerinizin daha kolay zayıflamasına (Osteoporoz) neden olabilir. Kalsiyum, kasların, sinirlerin, hücrelerin ve kan damarlarının doğru çalışmasına yardımcı olur.

Daha fazlası için Kalsiyum sayfamızı ziyaret ediniz.

B12 Vitamini

B12 Vitamini Kan ve sinir hücrelerinin güçlenmesine yardımcı olur. Doğal olarak onu et, balık, yumurta ve süt gibi hayvansal gıdalardan alabilirsiniz. Kahvaltı gevreği gibi haplar, ve “B12 takviyeli” yiyecekler bunun için diğer kaynaklardır. Çoğu kişi B12 vitaminini yediklerinden temin etse bile ilerleyen yaşlar bunu değiştirebilir. Yaş ilerledikçe özellikle 50 yaşını doldurmuş kişilerin neredeyse %30’unda atr0fik gastrit vardır. Atrofik gastrit olan kişiler yedikleri ve içtiklerinden alması gereken besin ögelerini tam anlamıyla alamazlar. Ayrıca antasitler, bazı ilaçlar ve zayıflama ile alakalı ameliyatlar da B12 eksikliğine sebe olabilmektedir.

Daha fazlası için B12 Vitamini sayfamızı ziyaret ediniz.

D Vitamini

D vitamini yiyeceklerden alınması zor olan bir vitamindir. İnsanlar güneş ışığından D vitamini aldığını söyler ama aslında güneş ışığının vücudumuzun D vitamini sentezlemesi için gerekli olan bir araçtır. Bilinenin aksine çoğu insan güneş ışığından tam verimli olarak yararlanamaz. Üstelik yaş ilerledikçe vücudun güneş ışığından D vitamini üretme oranı da düşer. Sağlıklı bir yaşam, kaslar, sinirler ve bağışıklık sisteminin doğru çalışması için önemli bir vitamindir. İlerleyen yaşlarda ise osteoporozun önlenmesine yardımcı olur.

D vitaminini içeren yiyecekler;

  • Somon
  • Uskumru
  • Sardalya gibi yağlı balıklar

Daha fazlası için D Vitamini sayfamızı ziyaret ediniz.

B6 Vitamini

B6 Vitamini diğer adıyla “Pridoksin” vücudumuzun mikroplarla savaşması ve gerekli enerjiyi üretmesi için ihtiyaç duyulan bir vitamindir.  Direkt olarak olmasa bile gerekli olan protein metabolizmasında çok önemli bir koenzimdir ve birçok nörotransmitterin sentezinde rol alır. Aynı zamanda bebeklerin beyinlerinin büyümesine yardımcı olur. Yaşlandıkça daha fazla B6’ya ihtiyacınız var. Bazı araştırmalar yaşlılarda yüksek B6 kan seviyeleri ile daha iyi hafıza arasında bağlantı olduğunu keşfetmiştir.

Daha fazlası için B6 Vitamini sayfamızı ziyaret ediniz.

Magnezyum

Magnezyum vücudunuzdaki en bol bulunan dördüncü mineraldir ve vücudunuz onsuz düzgün çalışamaz. Vücudunuzun protein ve kemik yapmasına yardımcı olmak yanı sıra kan şekerinizi sabit tutar. Fındık, tohum ve yeşil yapraklı sebzelerden elde edebilirsiniz. Ancak yaşlı insanlar daha az yeme eğilimindedir. Ayrıca, uzun vadeli sağlıklı bir yaşam sunduğundan önemlidir.

Daha fazlası için Magnezyum sayfamızı ziyaret ediniz.

Omega 3

Omega 3 , kalp, damar, beyin ve sperm hücreleri için önemli bir besindir. Ayrıca Alzheimer, artrit ve maküler dejenerasyon gibi yaşa bağlı hastalıklara karşı korunmaya yardımcı olabilirler. Doktorunuz aksini belirtmediği sürece, omega-3’lerinizi yağlı balık, ceviz, kanola yağı veya keten tohumu gibi yiyeceklerden yemek sağlığınız için en iyisidir. Eğer balık tüketmiyor veya az tüketiyorsanız mutlaka dışarıdan Omega 3 takviyesi almalısınız. Son yapılan bilimsel çalışmalarda morina balığı karaciğeri yağından elde edilen Omega 11‘in, omega 3 balık yağının etkisini arttırdığı düşünülmektedir.

Daha fazlası için Omega 3 sayfamızı ziyaret ediniz.

Çinko

Çinko Pek çok  yaşlı insan, bu değerli vitamini yeterince alamadı. Koku ve tat alma duyunuza yardımcı olur ve yaşlı bedenlerdeki tüm önemli ihtiyaçlarına yardımcı olur. enfeksiyonlar ve iltihaplarla mücadele eder. Çinko ayrıca sağlığınızı koruyabilir. İstiridye bu mineralin en iyi kaynağıdır. Aksi takdirde, sığır eti, yengeç ve zenginleştirilmiş kahvaltı gevreklerinden alabilirsiniz.

Selenyum

Selenyum Hücrelerinizi hasar ve enfeksiyondan korur ve tiroidinizin doğru şekilde çalışmasını sağlar. Selenyum ayrıca kaslarınızı güçlü tutabilir ve bunama, bazı kanser türleri ve tiroid hastalığı gibi yaşa bağlı hastalıkları önlemeye yardımcı olabilir. Günde sadece bir veya iki fıstık yeterli olacaktır. Fazla abartmadan yemenizi öneririz.

Potasyum

Potasyum, kalbin, böbreklerin, kasların ve sinirlerin de dahil olduğu hemen hemen her şeyin içinde rol oynar. Aynı zamanda felç, yüksek tansiyon ve osteoporozdan korunmaya da yardımcı olabilir. Kuru kayısı, muz, ıspanak, süt ve yoğurt kaynakları iyidir. Vitamin almadan önce doktorunuza danışın.

Folat

Folat Bu doğal B9 vitamini formu yapraklı yeşillikler, fındık, fasulye ve diğer gıdalarda bulunur. Gebe kadınlar doğum kusurlarını önlemek için folik asit denilen B9 vitamininin laboratuvar şeklini alırlar. Folat hücre büyümesine yardımcı olur ve felç ve bazı kanserlere karşı koruyabilir. Çoğu Amerikalı yetiyor. Gıdalarda bulunan folat güvenlidir. Ancak takviyelerden veya takviye edilmiş gıdalardan elde edilen çok fazla folik asit, kolon kanseri veya sinir hasarı olma ihtimalinizi artırabilir.

Lif

Lif Muhtemelen lifin senin için iyi olduğunu biliyorsundur. Ama yaşlandıkça daha da önemli olduğunu biliyor muydunuz?  hastalıklara karşı korumaya yardımcı olur, daha düzenli bir şekilde kaka yapmanıza yardımcı olur ve kolesterolünüzü ve kan şekerinizi düşürür – yaşlı insanların vücutlarında büyük yarar sağlar. 50 yaş üstü kadınlar günde en az 21 gram alırken, erkekler 30 gram alır, ancak çoğu insan bu kadarını almaz. Bu, yaklaşık 6-8 porsiyon tam tahıl porsiyonuna veya 8-10 porsiyon sebzeye eşittir.

İlginizi Çekebilir: Sağlıklı bir yaşam için yemeniz gereken tohumlar 

169 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan 5 / 5. Oy Sayısı: 2

Okumaya Devam Et
Advertisement
Yorumlar İçin Tıkla

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

VİTAMİN

B6 Vitamini

B6 vitamini nedir ? Diye merak ediyorsanız Bilinen diğer adı “Piridoksin” olan, vücudun sayısız biyolojik fonksiyonunda çok önemli rol oynayan, B grubu vitaminleri arasında yer alan ve suda çözünen bir organik bileşiktir.

Published

on

B6 Vitamini (Pridoksin)

B6 Vitamini Nedir ?

B6 vitamini nedir ? Diye merak ediyorsanız Bilinen diğer adı “Piridoksin” olan, vücudun sayısız biyolojik fonksiyonunda çok önemli rol oynayan, B grubu vitaminleri arasında yer alan ve suda çözünen bir organik bileşiktir.

Formül: C8H11NO3
IUPAC numarası: 4,5-Bis(hydroxymethyl)-2-methylpyridin-3-ol
Molar kütle: 169,18 g/mol
Erime noktası: 159 °C
İçinde çözündüğü madde: Su
ChEBI Kimliği: 16709

B6 Vitamini Özellikleri

B6 vitamini özellikleri aşağıdaki gibidir:

  • Suda çözünen bir vitamin olduğu için yağda çözülen vitaminlere göre çok daha kısa sürede vücuttan atılır.
  • Vücutta depolanmadan idrar ile birlikte dışarı atılan bir vitamindir.
  • Pridoksal 5 – fosfat, pridoksamin, pridioksal gibi türevlere sahip olan bir vitamindir.
  • Özellikle kan akışı ve hareket gibi vücut fonksiyonlarını düzenleyici etkisi ile ön plana çıkan bir vitamindir.
  • Bu vitamine duyulan ihtiyaç yaşa, cinsiyete, kilo gibi faktörlere bağlı olarak değişmektedir. Ancak gebelik, emzirme gibi dönemlerde ihtiyaç artacaktır.

B6 Vitamininin Faydaları

  • Kalp ve Damar Hastalıkları Riskini Azaltır
  • Beyin Gelişimini Destekler
  • Mutluluk Hormonu Salgılanmasını Tetikler
  • Kansızlığa Karşı Savaşır
  • Eklem ve İskelet Sistemini Destekler
  • Regl Sancılarını Azaltır
  • Astım Ataklarını Azaltır
  • Mide Bulantısını Azaltır
  • Böbrek Taşı Oluşumunu Önler
  • Uykuyu Düzenlemeye Yardımcı Olur

Kalp Damar Hastalıkları

Kan damarlarını koruyucu özellik gösteren ve böylelikle dolaşım sisteminin düzenlenmesini sağlayan bir organik bileşiktir. B6, Omega 3 gibi tansiyon ve kolesterolü düşürür aynı zamanda kalp ve damar hastalıkları oluşma riskini azaltır.

Beyin Gelişimi

Beyin gelişimini destekleyen ve beynin işlevlerini gerçekleştirmesine yardımcı olan bir vitamindir. Özellikle hafıza ile ilgili problemlerin giderilmesinde aktif olarak rol oynayan B6 Alzheimer tedavisinde de etkilidir.

Mutluluk Hormonu

Ruh halinin iyileştirilmesini, depresif moddan çıkılmasını sağlayan B6 seratonin ve norepinefrin hormonlarının üretilmesini sağlayarak konsantrasyonunuzu arttırmanızı ve stresinizi azaltmakta size yardımcı olmaktadır.

Kansızlık

Hemoglobinin oluşmasında önemli rol oynayan B6 anemi belirtilerinin azalmasına yardımcı olmaktadır.

Eklem ve İskelet Sistemi

B6 vitamini romatoid artrit gibi eklem iltihaplanması sonucu oluşan rahatsızlıkların belirtilerinin önlenmesinde ve yine bu rahatsızlıklar sonucu meydana gelen ağrıların azalmasında önemli rol oynamaktadır.

Regl Sancıları

Beyinde ağrı yönetiminden sorumlu plan nörotransmitterler üzerinde oldukça etkili olan B6 adet öncesi semptomların ve adete bağlı olarak gelişen ağrıların azalmasını sağlamaktadır.

Astım Atakları

Astım ataklarını azaltan B6 yine bu ataklar esnasında oluşan hırıltıların oluşmasını önleyerek atakları daha hafif atlatma konusunda astım hastalarına yardımcı olmaktadır.

Mide Bulantısı

Bu vitaminin yararları arasında hamilelik sırasında oluşan mide bulantılarını azaltıcı özellik göstermesi de yer almaktadır. Gebelikte oluşan mide bulantılarının önüne geçmek için B6 kullanabilirsiniz.

Böbrek Taşı Oluşumu

Magnezyum ile birlikte alındığı takdirde böbrek taşı oluşumunu engelleme konusunda sizlere yardımcı olan bir organik bileşiktir.

Uykuyu Düzeni

Uyku düzenlenmesinde melatonin hormonu aktif olarak rol oynayan bir hormondur. B6 bu hormonun sentezlenmesinde görevli olduğu için uykuya dalmanızı kolaylaştıracaktır.

B6 Vitamini Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

B6 tüketilmesi gereken miktarda tüketilmez ya da vücutta yeteri miktarda emilmezse B6 vitamini eksikliği ve buna bağlı olarak vücutta birtakım semptomlar görülebilir. Bu semptomlar aşağıdaki gibidir:

  • Psikolojik Gelgitler Yaşanması
  • Kas Ağrıları, Sürekli Yorgunluk
  • Beyin ve Sinir Sisteminde Görülen Rahatsızlıklar
  • Kilo Kaybı
  • Kalp ve Damar Rahatsızlığı Riskinin Artması
  • Eklem Rahatsızlıkları

Psikolojik Gelgitler Yaşanması

Depresyona yatkınlık, duygu durum bozuklukları, ansiyete ve sinirlilik gibi psikolojik problemlerin yaşanması en sık karşılaşılan semptomlardır.

Kas Ağrıları, Sürekli Yorgunluk

Sürekli yorgunluk, enerji düşüklüğü, kas ağrıları, adet ağrısının artması ve anemi gibi sorunlar görülebilir.

Beyin ve Sinir Sisteminde Görülen Rahatsızlıklar

Migrenin pek çok nedeni olsa da B6 eksikliği de migren ve kronik baş ağrısına neden olabilir. Bu bulguların yanı sıra nöropsikiyatrik bozukluklar da ağrıya eşlik edebilir. Aynı zamanda beyin ve sinir fonksiyonlarının yerine getirilememesinden kaynaklanan hafıza zayıflığı ve uyku düzensizlikleri de gözlemlenebilir.

Kilo Kaybı

B6 eksikliği belirtileri arasında iştahsızlık ve iştahsızlığa bağlı zayıflama da görülmektedir. Kilo kaybına özellikle sürekli yorgun hissetme ve baş ağrısı da eşlik ediyorsa B6 eksikliğinin bu semptomlara neden olması olası olacaktır.

Kalp ve Damar Rahatsızlığı Riskinin Artması

Kalp ve kalp damarlarının fonksiyonlarını yerine getirmesine yardımcı olan bir vitamin olduğu için eksikliği söz konusu olduğunda kalp hastalığı ve damar rahatsızlıkları görülebilir.

Eklem Rahatsızlıkları

Eklem ve iskelet sistemini destekleyen bir vitamindir ve eksikliği durumunda romatoid artrit rahatsızlığı ve diğer iskelet sistemi rahatsızlıkları gözlemlenebilir.

B6 Vitamini İçeren Besinler

B6 içeren pek çok besin kaynağı bulunmaktadır. Ancak bazı besinler diğer besinlere göre çok daha fazla oranda içermektedir. B6 vitamini içeren besinler aşağıdaki gibidir:

  • Fındık
  • Kepekli tahıllar
  • Balık
  • Kurutulmuş baharatlar
  • Ay çiçeği ve susam
  • Antep fıstığı
  • Ciğer
  • Sarımsak

Günlük B6 Vitamini İhtiyacı

B6 vitaminin günlük olarak ne kadar alınması gerektiği kişinin yaşına, cinsiyetine göre değişim göstermektedir. Aşağıda günlük B6 tüketimi konusunda sizlere yardımcı olacak bilgiler sunuyoruz:

  • 0 – 6 ay arası bebeklerin günlük olarak 0,3 mg B6 alması gerekir.
  • 1 – 8 yaş grubundaki çocukların günlük olarak 0,5 – 0,6 mg B6 alması gerekir.
  • 4-16 yaş grubundaki çocukların günlük olarak 0,6 – 1 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 14-18 yaş grubundaki erkek ve kadınlarda günlük olarak 1,2 – 1,3 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 19 – 50 yaş grubunda yer alan kadınların ve erkeklerin günlük olarak 1.3 mg B6 alması gerekmektedir.
  • 51 yaş üstü kadınların günlük olarak 1,5 mg B6 alması gerekir.
  • 51 yaş üstü erkeklerin günlük olarak 1,7 mg B6 alması gerekir.
  • Hamile kadınların günlük olarak 1,9 mg B6 alması gerekir.
  • Emziren kadınların günlük olarak 2 mg B6 alması gerekir.

Bu oranlarda B6 vitamini kullanımı gerçekleştirirseniz organizmanız uyum içerisinde ve dengeli bir şekilde çalışacaktır ve B6 vitaminin düzenli olarak alınması sizi bu vitaminin eksikliği halinde görülecek rahatsızlıklardan koruyacaktır.

B Vitaminleri

B vitaminleri, çeşitli metabolik süreçler için gerekli olan ve 8 farklı vitaminden oluşan, suda çözünür vitamin topluluğudur. Bu vitaminlerin çoğu vücut tarafından depolanamaz ve bu sebeple tükettiğimiz gıdalardan veya vitamin takviyelerinden temin etmemiz gereklidir. Tavsiye için doktorunuza veya diyetisyeninize başvurun.

375 Görüntülenme

Makalemizi Nasıl Buldunuz?

Lütfen Ne Kadar Sevdiğinizi Gösterin

Ortalama Puan 5 / 5. Oy Sayısı: 1

Devamını Göster

Popüler Makaleler