Arnavut Biberinin Sağlık Üzerindeki 8 Faydası

8 min


Arnavut biberi
Arnavut biberi

Arnavut Biberinin Sağlık Üzerindeki 8 Faydası | 26 Ekim 2021

Arnavut biberi çok uzun süredir bir çok farklı amaç için kullanılan şifalı olduğu düşünülen bir bitkidir. Geçmişten günümüze bir çok sağlık sorunun tedavisinde kullanılmıştır. Sadece tıbbi özelliklere sahip olmakla kalmayıp bir çok yararlı besin ögesini içerir ayrıca yemeklerin tadını zenginleştirmede de oldukça etkilidir. Arnavut biberinin sağlığımız üzerindeki etkilerine göz atmadan önce bu bitkiyi bir tanıyalım.

Arnavut Biberi

Arnavut biberi bir tür acı biberdir. Çiçekli bitkilerin patlıcangiller ailesine ait olup; dolmalık biber ve jalapeno ile  yakından ilişkilidirler.

Anavatanı Orta Amerika olan bu biber Christopher Kolombus tarafından Avrupa’ya getiriliyor. Türkiye’ye gelişi ise Afrika üzerinden olduğu bilinmektedir.

Arnavut biberi, birçok farklı bölgede farklı pişirme yöntemleri ile tüketilmekte ayrıca binlerce yıldır tıbbi amaçla da kullanılmaktadır. Bu biberin sağlığa olan etkisini içerdiği yüksek antioksidan kapasitesi ile açıklayabiliriz.

5 gram Arnavut biberi;

  • Kalori: 17 kral
  • Yağ: 1 g
  • Lif: 1,4 g
  • Protein: 0,6g
  • A Vitamini: Günlük alınması gereken miktarın %44’ünü
  • E Vitamini: Günlük alınması gereken miktarın  %8’ini
  • C Vitamini: Günlük alınması gereken miktarın %7’sini
  • B6 Vitamini: Günlük alınması gereken miktarın %6’sını
  • Riboflavin (B2): Günlük alınması gereken miktarın %3’ünü
  • K Vitamini: Günlük alınması gereken miktarın %5’ini
  • Manganez: Günlük alınması gereken miktarın %5’ini
  • Potasyum: Günlük alınması gereken miktarın %3’ünü içerir.

Acı biberlerin aktif bileşeni olan kapsaisin, bu bitkilere medikal özelliklerini kazandıran maddedir. Aynı zamanda biberlere acı tadını verir. Bir biberin ne kadar acı olduğu içeriğindeki kapsasın miktarına bağlıdır.

Arnavut Biberinin Sağlık Üzerindeki 8 Faydası | 26 Ekim 2021

Arnavut Biberinin Sağlık Üzerindeki 8 faydası

1. Metabolizmanızı Hızlandırır

Arnavut biberindeki kapsaisin, metabolizmayı hızlandıran özelliklere sahiptir.

Vücudunuzun ürettiği ısı miktarını artırmaya yardımcı olarak günde daha fazla kalori yakmanızı sağlar (1).

Bir çalışma, kapsaisin ve orta zincirli trigliserit yağı (en yaygın bilinen MCT örneği hindistan cevizi yağıdır)  içeren bir kahvaltı tüketen kişilerin, kahvaltı yapmayanlara kıyasla, o öğün sırasında% 51 daha fazla kalori yaktıkları sonucuna varmışlardır (2)

Kapsaisin metabolizmayı hızlandırdığı bilimsel bir gerçek olsa da bir mucize beklemememiz gerekir. Bir çalışmada, 1 gram acı biber yiyen kişilerin , acı biber yemeyenlere kıyasla dört buçuk saatte yalnızca 10 kalori yaktığı bilgisini vermiştir (3).

Düzenli olarak acı biber tüketen kişilerin vücutları etkilere uyum sağladığı için zamanla aynı faydaları göremediklerini de aklımızda bulundurmamız gerekir.

2. Açlık Hissinin Azalmasına Yardımcı Olabilir

Arnavut biberi açlık hissinizi azaltarak daha az yemenize ve daha uzun süre tok hissetmenize yardımcı olabilir.

Birçok çalışma, arnavut biberindeki kapsaisinin açlığı azaltmaya yardımcı olduğunu göstermektedir (4, 5, 6, 7).

Çalışma mekanizması tam olarak açıklanamasa da bir çalışma, açlık hormonu grelin üretimini azalttığı yönünde bir sonuca ulaşmıştır (8).

Bir çalışma, kapsaisin alan kişilerin hiç almayanlara göre gün boyunca daha az yemek yediğini göstermiştir. Spesifik olarak, kapsaisin içeren içecek içenlerin % 16 daha az yemek yediği, kapsaisin takviyesi alanların % 10 daha az yemek yediği görülmüştür. Aynı çalışmadaki insanlar, daha az kalori almalarına rağmen daha tok hissettiklerini bildirmişlerdir (9).

3. Kan Basıncını (Tansiyon) Düşürebilir

Yüksek tansiyon, dünya çapında büyük bir sağlık sorunudur. 25 yaşın üzerindeki yetişkinlerin % 40’ından fazlası yüksek tansiyona sahiptir (10).

Hayvan çalışmaları, arnavut biberlerindeki kapsaisinin yüksek tansiyonu düşürebileceğini göstermiştir. Yüksek tansiyonlu farelerde yapılan bir araştırma, kapsaisin içeren baharatların uzun süreli tüketiminin kan basıncını düşürmeye yardımcı olduğunu göstermiştir (11).

Başka bir çalışma, kapsaisinin domuzlarda kan damarlarının gevşemesine yardımcı olarak kan basıncını düşürdüğünü göstermiştir (12).

Yukarıdaki bulguların hayvanlara dayandığını ve kapsaisinin etkilerinin insanlarda farklılık gösterebileceğini unutmamak önemlidir.

4. Sindirime Yardımcı Olabilir

Baharatlar ve onların aktif bileşenleri mide sağlığı için birçok fayda sağlayabilir.

Örneğin, arnavut biberi midenin enfeksiyonlara karşı savunmasını ve mide sıvısı üretimini artırmaya, sindirime yardımcı olarak enzimlerin mideye verilmesine yardımcı olabilir (13).

Bu etkiyi, midede yaralanmaya karşı koruma sinyali veren sinirleri uyararak yapmaktadır (14).

Baharatlı yiyeceklerin mide ülserlerine neden olabileceği genel bir görüş iken, bir inceleme yazısı, arnavut biberinde bulunan kapsaisinin aslında mide ülseri riskini azaltmaya yardımcı olabileceğini göstermiştir (14).

5. Ağrıyı Azaltmaya Yardımcı Olabilir

Kapsaisin, bir krem ​​içinde cilde uygulandığında güçlü ağrı giderici özelliklere sahiptir. Bunun nedeni, kapsaisinin ağrıyı bildirmek için beyne giden vücut tarafından üretilen bir nöropeptid olan P maddesinin miktarını azaltmaya yardımcı olmasıdır (15).

P maddesi daha az üretildiğinde, ağrı sinyalleri artık beyne ulaşamaz ve bu his azalır (16).

Kapsaisin içeren cilt kremlerininin şu ağrı türlerinin azaltılması için kullanılmaktadır (17, 18 ):

  • Eklem ve kas ağrısı
  • Bel ağrısı
  • Ameliyat sonrası ağrı
  • Zona gibi sinir sisteminden kaynaklanan ağrı

Ek olarak, kapsaisin içerikli kremlerin açık bir yaraya uygulanmaması gerektiğine dikkat etmek önemlidir.

6. Sedef Hastalığını İyileştirebilir

Otoimmün hastalıklar, vücudunuzun kendi kendine saldırdığı durumlardır.

Sedef hastalığı; kırmızı, kaşıntılı ve pullu cilt lekeleri olarak ortaya çıkan bir otoimmün hastalık örneğidir.

Şu anda sedef hastalığının bilenen bir tedavisi yoktur. Bununla birlikte, kapsaisin içeren kremler, kaşıntıyı hafifletmeye ve sedef hastalığından etkilenen bölgelerin görünümünü iyileştirmeye yardımcı olabilir (19, 20).

Bir çalışma, kapsaisin kremi ile tedavi edilen sedef hastalarının, plasebo krem alan hastalara göre kızarıklık ve pullanmaları önemli ölçüde azalttığı gösterilmiştir (21).

P maddesinin sedef hastalığında rol oynadığına inanılmaktadır. Daha önce belirtildiği gibi, kapsaisin vücudunuz tarafından üretilen P maddesinin miktarının azaltılmasına yardımcı olur (22).

7. Kanser Riskini Azaltabilir

Kanser, kontrol edilemeyen hücre büyümesi ile karakterize edilen bir hastalıktır.

Arnavut biberindeki kapsaisin, kanser riskini azaltmada umut vaat eddetmektedir. Bunu, kanser hücrelerinin büyüme sürecindeki birçok farklı yola saldırarak yapabilir (23, 24).

Aslında çalışmalar, kapsaisinin prostat, pankreas ve cilt kanseri de dahil olmak üzere birçok farklı kanser türü için kanser hücrelerinin büyümesini yavaşlattığı ve hücre ölümüne neden olabileceğini göstermiştir (25).

Kapsaisinin kanser hücreleri üzerindeki etkileri ümit verici görünse de, mevcut bulguların laboratuvar ve hayvan çalışmalarına dayandığını belirtmek önemlidir.

Kapsaisinin insanlarda kanser üzerindeki etkileri henüz araştırma aşamasında olduğunu unutmamak gerekir.

8. Kilo Vermenize Yardımcı Olur

Kapsaisinin en popüler yararı, kilo veya yağ kaybını destekleme potansiyelidir.

Kilomuz, vücudunuzun günlük işlevlerinde kullanması için yediklerinizi ve içtiklerinizi enerjiye dönüştürme süreci olan metabolizmamıza büyük ölçüde bağlıdır (26, 27).

Kapsaisin, oksijen tüketimini ve vücut sıcaklığını artırarak çalışır, bu da yakılan kalorilerde hafif bir artış sağlar (28).

Araştırmalar, bu bileşiği düzenli olarak tüketmenin kalori açığını artırabileceğini ve yağ yakmaya yardımcı olabileceğini göstermektedir. Genellikle kilo kaybı için gerekli olan kalori açığı, tükettiğinizden daha fazla kalori yaktığınız anlamına gelir (29, 30, 31).

Beden kütle indeksi (BKİ)  yüksek olan 80 kişide yapılan 12 haftalık bir çalışmada, günlük 6 mg kapsaisin takviyesi alımını karın bölgesindeki yağlanmanın azalması ile ilişkilendirilmiştir (32).

Kapsaisinin etkilerini en iyi biçimde görmek için; uygun bir diyet ve egzersiz programı ile eşleştirilmesi gerektiğini unutmamamız gerekir.

Riskler ve Önlemler

Arnavut biberi besin olarak tüketilmesi güvenli olarak kabul edilir (33).

Bununla birlikte, bir oturuşta çok fazla arnavut biberi yemek mide ağrısına neden olabilir ve kendinizi kötü hissetmenize neden olabilir (34).

Yüksek tansiyon ilaçı alıyorsanız, kapsaisin kremini denemeden önce doktorunuza danışmalısınız (35).

Ayrıca, kan sulandırıcı kullanıyorsanız, kanama riskinizi artırabileceğinden, düzenli olarak arnavut biberi tüketmeden önce doktorunuza danışmalısınız (36).


0 Comments

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir